مروری بر یافته های یك پژوهش؛
كدام بیماران از كدام پزشكان شكایت می كنند؟
سرشیر: نتایج یک مطالعه حاکی از این است که بیشتر بیماران شاکی پرونده قصور پزشکی؛ زن، متاهل، دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس و سطح اقتصادی اجتماعی پایین و بیشتر پزشکان دارای پرونده قصور پزشکی؛ مرد، متخصص و دارای بیشتر از بیست سال سابقه طبابت بودند.
به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، هر زمان که پزشک در هر کدام از مراحل تشخیص و درمان (اعم از معاینه دقیق، تشخیص بموقع، درمان و جراحی های صحیح)، پیگیری و مشاوره و راهنمایی های لازم را طبق موازین علمی و فنی پزشکی انجام نداده باشد و به سبب شکست در انجام یک اقدام مطابق با استانداردهای حرفه ای مرسوم، موجب آزار به بیمار شود، مرتکب قصور پزشکی شده است.
در روند طبابت و مداخلات پزشکی، ممکنست طیف وسیعی از عوارض ایجاد شود که خیلی از آنها خطاهای ناخواسته و بدون تعمد هستند و در صورت رعایت احتیاط نیز ممکنست ایجاد شوند. بنا بر این باید به این نکته دقت داشت که قصور پزشکی خطاهایی هستند که قابل اجتناب باشند.
بررسی آمارهای قصور پزشکی در ایران، نشان میدهد که در سه دهه اخیر، میزان شکایت بیماران از پزشکان، روند افزایشی داشته است. از جانب دیگر باتوجه به تغییرات در سازمان نظام پزشکی و نحوه مصرف خدمات پزشکی، بنظر می رسد الگوی شکایات بیماران از پزشکان نیز در حال تغییر است.
پیش داوری ها، شکایت از قصور پزشکی را به طبقات و به گروه های اجتماعی خاص نسبت می دهند و گروهی خاص از پزشکان را در معرض بهتان قصور قرار می دهند. بنا بر این دکتر سیمین کاظمی؛ پزشک و پژوهشگر جامعه شناسی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انجام یک پژوهش، شکایت های قصور پزشکی شهر تهران را مورد بررسی قرار داد.
برای انجام این مطالعه تمام پرونده هایی (۴۸۴ پرونده) که در سال ۱۳۹۴ در شورای حل اختلاف سازمان نظام پزشکی تشکیل شده بود، بررسی شدند.
یافته های این مطالعه نشان داد که علت مراجعه نزدیک به دو سوم از کل پرونده های قصور پزشکی به سبب اهداف زیبایی بوده است. شایع ترین علت مراجعه زیبایی (حدود ۴۲ درصد) مراجعه برای انجام جراحی زیبایی بینی بود.
بررسی ها حاکی از این بود که در پرونده هایی که به دلیلهای درمانی به پزشک مراجعه نموده بودند، تنها در حدود ۱۹ درصد شکایت از پزشک به سبب تشخیص و باقی موارد مربوط به درمان بیماری بوده است. شایع ترین مشکلات پزشکی در مراجعات درمانی به ترتیب مشکلات چشم، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی عمومی بود. شایع ترین مکانی که مواجهه پزشکی منجر به تشکیل پرونده قصور شده است، کلینیک های خصوصی و بعد مطب های شخصی بود.
بررسی خاصیت های جمعیت شناختی بیماران نشان داد که فراوانی شکایت قصور پزشکی در گروه سنی ۳۱ تا ۴۲ سال، زنان، متاهلین، تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس و سطح اقتصادی اجتماعی پایین، بیش از سایر زیر گروه ها بود.
نتایج مطالعه حاکی از این بود که بیشترین پزشکان دارای پرونده قصور مربوط به گروه سنی ۴۷ تا ۵۶ سال، جنس مرد، متخصص، فارغ التحصیلان دانشگاه های شهر تهران، رشته گوش و حلق و بینی و مدت طبابت ۲۰ سال و بیشتر بود.
به گفته پژوهشگر این مطالعه؛ یافته های به دست آمده فقط قسمتی از واقعیت قصور پزشکی است و نه همه آن؛ چونکه این مطالعه برمبنای داده های حاصل از پرونده های قصور پزشکی در شورای حل اختلاف سازمان نظام وظیفه صورت گرفته، در صورتیکه پرونده های قصور پزشکی در سال انجام این تحقیق دو هزار و ۷۶۹ مورد بوده اند که بخش عمده آنها در مراجع دیگر نگهداری می شدند و امکان دسترسی به آنها فراهم نبود.
نتایج این مطالعه پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «توصیف قصور پزشکی و خاصیت های اجتماعی-جمعیتی پزشکان و بیماران درگیر پرونده های قصور پزشکی در تهران» در فصل نامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انتشار یافته است.
منبع: kaymak.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب