مروری بر نتایج یك پژوهش،

هوش هیجانی چه تاثیری در مهارت های اخلاقی پزشكان دارد؟

هوش هیجانی چه تاثیری در مهارت های اخلاقی پزشكان دارد؟

به گزارش سرشیر برخورداری از مهارت های اخلاقی برای مواجهه صحیح با بیماران، یكی از مهم ترین نیازهای جامعه پزشكی است. در این خصوص پژوهشی توسط متخصصین داخلی انجام شده است كه به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و مهارت های اخلاقی در دانشجویان دندانپزشكی پرداخته است.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، در دهه های اخیر، محققان دریافته اند كه هوش شناختی تنها شاخص ارزیابی موفقیت یك فرد نیست و در بهترین حالت، تنها بیست درصد از موفقیت ها را سبب می شود و هشتاد درصد موفقیت ها به عوامل دیگر وابسته است. همینطور سرنوشت افراد در خیلی از مواقع درگرو مهارت هایی است كه هوش هیجانی را می سازند.
در مشاغل در رابطه با سلامت ازجمله دندانپزشكی، عملكرد بالینی خوب، علاوه بر دانش و مهارت كلینیكی آموخته، توانمندی برقراری ارتباط مؤثر با بیماران و همكاران، برخورداری از مهارت های ارتباطی صحیح را هم دربر می گیرد.
آن گونه كه متخصصان امر می گویند اخلاق مهم ترین عامل صلاحیت در زندگی، تجارت و مشاغل در رابطه با سلامت است. در آموزش پزشكی نیز، مسئله اخلاق پزشكی جایگاهی ویژه دارد چونكه فارغ التحصیلان رشته های مربوط به علوم پزشكی عهده دار سلامتی و بهداشت جامعه خواهند بود. توانمندی در اخلاق به درك كردن قوانین پذیرفته شده آن نیاز دارد و وجود این صلاحیت برای تمامی شاغلین ضروری می باشد و بنابراین لازم است هوش هیجانی بعنوان عاملی اساسی در موفقیت در راه زندگی و سلامت روانی كه نقشی مهم در تصمیم گیری های اخلاقی دارد، به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا، مطالعه ای پژوهشی توسط محققانی از دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شده است كه در آن به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های اخلاقی دانشجویان دندانپزشكی این دانشگاه پرداخته شده است.
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، از مشاركت دانشجویان سال های سوم و آخر رشته دندانپزشكی در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران استفاده شده است.
در این مطالعه مشخص شد كه تفاوت جنسیتی با تمام حوزه های مهارت های اخلاقی به جز حوزه حساسیت اخلاقی ارتباط دارد و این نتایج، با یافته های مطالعه های دیگر در حوزه حساسیت اخلاقی همخوانی دارد. در پیوند با نتایج مختلف به دست آمده باید دانست كه تفاوت های فرهنگی، ارزشی، شرایط جامعه و به عبارتی همه عوامل اثرگذار بر اخلاق كه در جوامع گوناگون می توانند متفاوت باشند، مؤثر هستند.
به گفته امیر راعی، محقق دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران و همكارانش: «وجود چنین اختلافاتی با عنایت به تفاوت های فرهنگی موجود در جوامع مختلف توجیه پذیر به نظر می آید. در مطالعه ما هیچ ارتباط معناداری بین سال ورودی دانشجویان با مهارت های اخلاقی آنان مشاهده نشد كه می تواند مبین ناكافی بودن آموزش اخلاق در واحدهای درسی دانشگاهی باشد».
این محققان بر مبنای یافته های پژوهش خود كه در مجله «اخلاق و تاریخ پزشكی» متعلق به دانشگاه علوم پزشكی تهران انتشار یافته است، می گویند: «نمره كل هوش هیجانی در دانشجویان مورد مطالعه، با اخلاق كلی آنان رابطه مفهوم داری نداشت؛ اما با حوزه شجاعت اخلاقی رابطه معنادار و مستقیمی نشان داد».
راعی و همكارانش معتقدند: «از آنجایی كه تحقیق مشابه این تحقیق در دانشكده های دندانپزشكی كشور یافت نشد، پیشنهاد می شود تحقیقاتی مشابه در سطح وسیع تر در كشور صورت گیرد و بدین طریق كاستی های احتمالی مطالعه حاضر مشخص و اصلاح شود».
این پژوهشگران همینطور پیشنهاد داده اند كه «در مطالعات بعدی، دانشجویان بعد از ورود به مقاطع بالاتر یا بازار كار مجدداً در این آزمون شركت نمایند تا تغییرات ایجادشده در سطح معیارهای اخلاقی و هوش هیجانی بررسی شود».



1398/06/10
13:29:38
5.0 / 5
4833
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر