سرشیر: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به خطر فساد غذای نذری در گرمای هوا اخطار داد.
محسن فرهادی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های نظارتی این وزارت خانه در روزهای سوگواری اظهار داشت: بخش عمده فعالیتهای کارشناسان بهداشت محیط در این ایام بر پایه آموزش، مشاوره و پیشگیری خواهد بود، اما در مواردی که سلامت عزاداران در معرض خطر باشد، اقدامات موردنیاز برای ممانعت از توزیع مواد غذایی ناسالم به انجام می رسد.
وی با تکیه بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی های نذری، اضافه کرد: در فصل گرما، نگهداری نامناسب غذا بخصوص غذاهای پروتئینی مانند غذاهای حاوی گوشت و مرغ می تواند خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد.
فرهادی اضافه کرد: در شرایطی که دمای هوا بالای ۳۵ درجه است، سفارش می شود زمان انتقال و توزیع غذا حداکثر یک ساعت باشد و در مناطق با دمای پایین تر، این زمان می تواند تا حدود دو ساعت افزایش پیدا کند، اما طولانی تر شدن این پروسه می تواند موجب فساد مواد غذایی و افزایش احتمال بروز مسمومیت شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همین طور اظهار داشت: تابحال گزارشی از تخلف در زمینه عرضه محصولات گوشتی و مرغی در این ایام دریافت نشده است، اما امکان دارد برخی موارد به علت بی توجهی یا شرایط محیطی مانند گرمای هوا، موجب کاهش کیفیت و سلامت غذا شود.
وی با اشاره به سفارش های بهداشتی برای هیات ها و مراکز توزیع نذری اظهار داشت: هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی انجام شده و تمرکز اصلی بر ارایه مشاوره و پیشگیری است تا غذای نذری در شرایط ایمن به دست مردم برسد.