ورزش صبحگاهی ناجی زنان است

ورزش صبحگاهی ناجی زنان است

به گزارش سرشیر، خراسان رضوی بر کسی پوشیده نیست که ورزش می تواند از قلب محافظت کند اما به نظر می آید زمان بندی تمرینات ورزشی هم حائز اهمیت می باشد. به قول محققان انجمن قلب و عروق اروپا، فعالیت بدنی صبحگاهی بزرگترین تقویت کننده است و کمترین خطر بیماری قلبی و سکته را بوجود می آورد.


به نقل از ساینس، گالی آلبالاک (Gali Albalak) از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند می گوید: «به خوبی ثابت شده است که ورزش برای سلامت قلب مفید می باشد و مطالعه ما حالا نشان داده است که فعالیت صبحگاهی مفیدتر است».
آلبالاک و گروه وی داده های بیشتر از ۸۵هزار نفر را از مرکز داده انگلستان، بیوبانک تحلیل و بررسی کردند. این تحقیق شامل سوابق بزرگسالان بین ۴۲ تا ۷۸ سال بود که در شروع مطالعه بیماری قلبی عروقی (CVD) نداشتند. افراد مشمول این کار به صورت متوسط ۶۲ سال سن داشتند و ۵۸ درصد زن بودند. به مدت هفت روز متوالی، شرکت کنندگان از یک ردیاب فعالیت پوشیدنی استفاده کردند و گروه تحقیق آنان را برای بیماری قلبی عروقی یا نخستین بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر یا سکته مغزی دنبال کردند.
پس از ۶ تا هشت سال پیگیری، ۲۹۱۱ شرکت کننده به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند و ۷۹۶ نفر گرفتار سکته مغزی شدند. با مقایسه زمان فعالیت، محققان دریافتند که فعالیت بین ساعت ۸ تا ۱۱ بامداد کمترین خطر را برای هر دو رویداد به همراه دارد.
گروه تحقیق، تحلیل و بررسی دوم را انجام داد و شرکت کنندگان را بر مبنای زمان اوج تمرین به چهار گروه تقسیم کرد. چهار گروه به دو گروه تمرینی ظهر، بامداد زود (۸ صبح)، اواخر بامداد (۱۰ صبح) و عصر (۷ پس از ظهر) تقسیم شدند. نویسندگان مطالعه روابط بین زمان اوج فعالیت و بروز بیماری قلبی عروقی را با استفاده از ورزش ظهر بعنوان گروه مرجع ارزیابی کردند.
این گروه بر پایه سن و جنسیت تنظیم شدند و همچنان روندهای مشابهی را مشاهده نمودند. افراد فعال در اوایل یا اواخر بامداد به ترتیب ۱۱ درصد و ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی عروقی در مقایسه با گروه ظهر بودند. علاوه بر این، افرادی که در اواخر بامداد بیشتر فعال بودند، ۱۷ درصد کاهش خطر سکته مغزی داشتند.
پس از تحلیل و بررسی نتایج بر مبنای جنسیت، محققان دریافتند که نتایج در زنان قابل توجه است اما در مردان اینطور نیست. خطر بروز بیماری قلبی عروقی در خانمهایی که در اوایل یا اواخر بامداد بیشترین فعالیت را داشتند به ترتیب ۲۲ و ۲۴ درصد کمتر بود. علاوه بر این، خانمهایی که در اواخر بامداد بیشترین تحرک را داشتند، ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.
محققان خاطرنشان کردند که به علت ماهیت مشاهده ای این مطالعه، نتیجه گیری قطعی (به ویژه در مورد جنسیت) دشوار است. با این حال، شواهد خوبی عرضه می دهد که ورزش صبحگاهی مزایای بیشتری نسبت به تمرینات شبانه دارد.
این بررسی مطالعه ای مشاهده ای بود ازاین رو نمی توانیم توضیح دهیم که چرا این نتایج در زنان برجسته تر بودند.
یافته های ما شواهدی در مورد فواید فعالیت بدنی برای سلامتی اضافه می کند و نشان داده است که فعالیت صبحگاهی و بخصوص اواخر صبح، امکان دارد سودمندترین باشد. برای سفارش های رسمی برای اولویت دادن به ورزش صبحگاهی خیلی زود است چونکه این یک زمینه تحقیقاتی کاملاً جدید است اما امیدواریم که روزی بتوانیم سفارش های فعلی را صرفا با افزودن یک خط اصلاح نماییم که «برای سلامت خود بامداد ها ورزش کنید».
نتایج این تحقیق در نشریه Preventive Cardiology منتشرشده است.




منبع:

1401/08/26
12:26:15
5.0 / 5
177
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سرشیر
سر شیر
سرشیر