كروناویروس جدید چگونه تشخیص داده می شود؟

كروناویروس جدید چگونه تشخیص داده می شود؟

سرشیر: كرونا ویروس، بیماری كه با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار دیگر سبب نگرانی بین المللی شده ­ است و بر همین مبنا سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطرار جهانی برای این بیماری اعلام نمود.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، ظن بالینی به كرونا ویروس جدید بر اساس مجموعه ­ای از علایم بالینی و سابقه مسافرت و یا تماس با مورد محتمل یا قطعی بیماری، ایجاد و برمبنای نمونه ­گیری از بیماران و تأیید آزمایشگاهی قطعی می ­شود. گرچه امكان دارد ویروس در خون و ادرار وجود داشته باشد، اما بهترین نمونه جهت آزمایش، نمونه تنفسی فوقانی یا تحتانی است؛ به صورتی كه نمونه گرفته می ­شود و جهت انجام PCR به آزمایشگاه­­ مرجع معرفی ­شده و ارسال می­ شود.

درمان كروناویروس جدید نیز شامل اقدامات حمایتی، اصلاح اختلالات آب و الكترولیت، تجویز داروهای ضدویروسی و ضدباكتریایی با طیف وسیع است.
چگونه از بروز كروناویروس جدید پیشگیری كنیم؟
خوشبختانه حدود ۷۵ درصد موارد بیماری كروناویروس جدید، با اقدامات كنترلی قابل پیشگیری است.

طبق سفارش های مركز مدیریت بیماری های واگیر، برای جلوگیری از مبتلاشدن به این بیماری باید یكسری اقدامات كنترلی صورت گیرد.

این اقدامات در سطوح زیر ارائه می­ شوند:

- اطلاع رسانی و آموزش كلیه مردم:

این كار بوسیله نظام پزشكی و هلال احمر با ارسال پیامك لینك آموزش همگانی و همین طور بوسیله شبكه­ های مجازی انجام شده یا در دست انجام است.

باید توجه كرد كه اطلاع رسانی صحیح سبب می­ شود تا عامه مردم با راه­ های انتقال و روش­ های جلوگیری از این بیماری، بیشتر آشنا گردند و با رعایت موارد، از انتشار بیماری كاسته شود؛ همین طور با شناخت علایم شدید بیماری، بموقع به مراكز درمانی بازگشت كنند و از میزان كشندگی بیماری كاسته شود.

- آموزش و بیماریابی مسافران:
تابحال از ۸۰ نفر دانشجوی ایرانی در چین، ۵۷ نفر وارد ایران شده اند و توسط تیم پزشكی معاینه و تا دو هفته قرنطینه شده ­اند و قرنطینه این دانشجویان فردا اختتام می یابد.

در عین حال محدود شدن مسافرت به چین، تشكیل جلسات تیم پاسخ سریع مركز مدیریت بیماری های واگیر و انستیتو پاستور، از دیگر اقدامات كنترلی بوده است.

- هوشیاری كاركنان خدمات درمانی نسبت به مسافران چینی یا سابقه مسافرت به چین:

ازآنجاكه یكی از معیارهای ظن بالینی در این بیماری، سابقه مسافرت به چین است، آموزش كاركنان خدمات سلامت در این حوزه به بیماریابی كمك قابل­ توجهی می كند.

- رعایت دقیق موازین كنترل عفونت توسط كاركنان خدمات درمانی:

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، لازم است كاركنان خدمات سلامت با استفاده­ به جا از وسایل محافظت فردی و ترتیب صحیح پوشیدن و درآوردن این وسایل، آشنایی كامل داشته باشند.

باید توجه كرد كه در كرونا ویروس جدید، استفاده از ماسك جراحی در فاصله كمتر از یكی دو متری از بیمار لازم است.





منبع:

1398/11/28
13:51:44
5.0 / 5
3967
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماران , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر