سقط مكرر تجربه ای تلخ اما درمان پذیر

سقط مكرر تجربه ای تلخ اما درمان پذیر

سرشیر: شاید در سال های اخیر درباره ناباروری و مشكلات زوج های نابارور بیشتر شنیده باشیم، اما سقط مكرر جنین موضوعی است كه چندان به آن پرداخته نشده است. منظور از سقط مكرر، بیشتر از 2 یا 3 بار سقط خودبه خودی جنین است؛ یعنی حاملگی شروع می شود اما ادامه نمی یابد و معمولاً در سه ماهه نخست بارداری، جنین از بین می رود.


تلخی تجربه سقط مكرر برای عده ای حتی بیشتر از ناباروری است؛ چونكه فرد با شروع حاملگی شور و امید بسیاری را تجربه می كند و با از دست رفتن مكرر جنین، هربار به صورتی سوگوار می شود و بیشتر از پیش درگیر احساسات منفی ای مانند اندوه، ناتوانی و مقصر انگاشتن خود می شود. اما سقط مكرر چرا رخ می دهد، راه های تشخیص آن چیست و چه درمان هایی برای آن وجود دارد؟
دكتر سهیلا انصاری پور _ متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری در گفت و گو با ایسنا، در این خصوص اظهار داشت: سقط مكرر یعنی ۲ یا ۳ بار پی در پی از دست دادن خودبه خودی محصول حاملگی در سه ماهه نخست حاملگی. سقط مكرر می تواند اولیه، یعنی بدون سابقه حاملگی منجر به تولد، یا ثانویه، یعنی بعد از حاملگی موفق پیشین باشد. البته، شكست مكرر درمان ناباروری هم در همین دسته قرار می گیرد. یعنی اگر زوجی بیشتر از دو یا سه بار انتقال ناموفق جنین داشته باشند، باید قبل از درمان مجدد، از نظر شاخصهای در رابطه با سقط مكرر بررسی شوند.
مدیر كلینیك سقط مكرر ابن سینا با اشاره به تأسیس كلینیك سقط مكرر ابن سینا در سال ۱۳۸۳، بعنوان كلینیك فوق تخصصی این حوزه در كشور توضیح داد: ما در مركز درمان ناباروری ابن سینا از همان ابتدا به مسئله سقط مكرر و شكست مكرر درمان هم توجه داشتیم و به پشتوانه تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا سعی كردیم با تدوین یك طرح تشخیصی و درمانی جامع از تكرار این تجربه های تلخ برای مراجعان جلوگیری نماییم.
وی در توضیح علت های معمول سقط مكرر اظهار داشت: عوامل مختلفی مانند اختلالات ساختاری رحم، اختلالات سیستم ایمنی، اختلالات كروموزومی، مشكلات هورمونی و مشكلات انعقادپذیری خون یا ترومبوفیلی می توانند موجب سقط مكرر یا شكست مكرر درمان شوند. بنابراین، تشخیص و درمان سقط مكرر یك كار پیچیده و چند تخصصی است و نیاز به مشاركت و همفكری متخصصان زنان، اورولوژی، غدد، ایمونولوژی، ژنتیك و جنین شناسی دارد. البته ذكر این نكته نیز لازم است كه برخی موارد سقط مكرر در دسته بدون علت مشخص قرار می گیرند؛ یعنی با دانش امروز نمی توانیم علتی برای آن بیابیم.
انصاری پور درباره شیوع این علل توضیح داد: یكی از دلیلهای سقط مكرر اختلالات ایمونولوژیك است. از آنجائیكه سیستم ایمنی بدن مادر در همه مراحل لانه گزینی و تكامل جفت اولیه نقش مهمی دارد، اگر پاسخ سیستم ایمنی بدن مادر به ژن های جنین و جفت، غیرطبیعی باشد و آنها را بعنوان عناصر مهاجم شناسایی كند، پادتن هایی تولید می كند كه به دفع آنها از بدن می انجامد. البته باید توجه داشت كه گاهی سقط مكرر دلیلهای ساده تری دارد. مثلا در خیلی از موارد به عواملی مثل كم كاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی كیستیك و یا دیابت بعنوان علل احتمالی سقط مكرر توجه نمی گردد، در صورتیكه تشخیص هر یك از اینها با تست های ساده امكان پذیر است و بیماران بعد از درمان یا كنترل این مشكلات می توانند به راحتی یك حاملگی موفقیت آمیز داشته باشند.
ایشان سپس با اشاره به اینكه روند ارزیابی و درمان بیماران این كلینیك مطابق آخرین پروتكل ها و دستورالعمل های جهان طراحی می شود، اظهار داشت: برای تشخیص، ما گام به گام پیش می رویم؛ یعنی بیماران این كلینیك ابتدا از طرف متخصص زنان و متخصص مردان ویزیت می شوند و با عنایت به شرح حال و سوابق پزشكی آنها، متخصصان آزمایش های لازم همچون ارزیابی هورمون ها، ارزیابی آنتی بادی های مرتبط، بررسی شاخصهای انعقادی و كاریوتایپ را درخواست می كنند. امكان دارد برمبنای صلاحدید متخصص زنان، جهت بررسی حفره رحم و وجود ناهنجاری هایی مانند سپتوم، پولیپ، فیبروم و چسبندگی، برای بیمار سونوگرافی و عكس رنگی نیز درخواست شود.
وی درباره انتخاب روش های درمانی نیز اظهار داشت: شیوه درمان برمبنای نتایج آزمایشات و ارزیابی ها انتخاب می شود؛ یعنی این نتایج در گروهی متشكل از متخصصان مرتبط بررسی و درمان موثر مشخص می شود و سپس به بیمار پیشنهاد داده می شود. طبیعی است كه نوع درمان برمبنای علت مشخص می شود.
مدیر كلینیك سقط مكرر ابن سینا با اشاره به نرخ بالای موفقیت درمان سقط مكرر در این كلینیك، اضافه كرد: با عنایت به پشتوانه پژوهشی قوی و نوآورانه ای كه ما در پژوهشگاه تكنولوژی های جدید علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، خصوصاً پژوهشكده های آنتی بادی منوكلونال و بیولوژی تولید مثل این پژوهشگاه داریم، همواره در زمینه روش های تشخیص و درمان سقط مكرر و شكست مكرر درمان ناباروری پیشرو بوده ایم. اخیرا نیز بررسی آماری ۹۱۱ بیمار كلینیك سقط مكرر نشان داد كه میانگین موفقیت درمان در این كلینیك بیشتر از ۷۰ درصد است.
وی ادامه داد: یكی از دلیلهای مهم این موفقیت این است كه ما بیمار را رها نمی نماییم و تا اتمام حاملگی و زایمان، بیمار تحت نظر كلینیك سقط مكرر و كلینیك حاملگی مركز خواهد بود و پایش منظم مادر و جنین در این مركز انجام می شود. سقط مكرر و شكست مكرر درمان ناباروری تجربه ای تلخ است كه فشار زیادی به زوجین وارد میكند. بنابراین، سفارش می نماییم در صورت بروز دو سقط پی در پی، زوج های عزیز از درمان ناامید نشوند یا به سراغ درمان های متفرقه نروند و برای جلوگیری از تكرار این تجربه تلخ حتما به مراكز و كلینیك هایی بازگشت كنند كه تخصص و تجربه كافی در این زمینه دارند.




منبع:

1398/04/27
10:47:40
5.0 / 5
4488
تگهای خبر: ارزیابی , بیماران , پزشك , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر