بازی های كامپیوتری، تبلت و تماشای تلویزیون از علل چاقی كودكان امروز

بازی های كامپیوتری، تبلت و تماشای تلویزیون از علل چاقی كودكان امروز

سرشیر: كارشناس تغذیه مركز بهداشت صومعه سرا اظهار داشت: با عنایت به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی كودكان كاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های كامپیوتری، استفاده از تبلت و كامپیوتر باعث می گردد كه میزان تحرك كودكان و نوجوانان به میزان قابل توجهی كاهش یابد.


«مریم اسدی» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز مناسبت «بسیج ملی تغذیه سالم»از ۱۵لغایت ۳۰دی ماه، اظهار نمود: شعار امسال« بسیج ملی تغذیه سالم» چاقی یا سلامتی، انتخاب با شما است.
وی اضافه كرد: هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در كشور، فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نكته است كه باید برای حفظ سلامت خود، نكات تغذیه ای خویش را رعایت نمایند.
اسدی با اشاره به اینكه چاقی و كنترل اضافه وزن مورد تاكید بسیج ملی تغذیه سالم امسال است، تصریح كرد: امروزه چاقی دوران كودكی و نوجوان به صورت یك مشكل سلامت همگانی در آمده است و به سرعت رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینكه چاقی در سنین كودكی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، اظهار داشت: ۴۰-۹۰درصد كودكان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین كودكی و نوجوانی می توان از چاقی بزرگسالی و نتایج ناشی از آن جلوگیری كرد.
این كارشناس تغذیه به نتایج اضافه وزن و چاقی در كودكان و نوجوانان اشاره و خاطرنشان كرد: دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سكته، اختلال عضلات اسكلتی و كبد چرب و انواع سرطان همچون این پیامدهاست.
وی با اشاره به اینكه علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران كودكی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین كالری دریافتی و كالری مصرف شده است، اظهار داشت: تغییر الگوی غذایی و بی تحركی از عوامل مرتبط در عدم تعادل انرژی بین كالری دریافتی و كالری مصرف شده است.
اسدی خاطرنشان كرد: الگوی غذایی كودكان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذاهای پرانژی و ناسالم كه دارای چربی و قند و ویتامین، مواد معدنی كم هستند، تغییر كرده است و این در شرایطی است كه مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف كم میوه و سبزی افزایش یافته است.
وی تصریح كرد: با عنایت به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی كودكان كاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های كامپیوتری، استفاده از تبلت و كامپیوتر باعث می گردد كه میزان تحرك كودكان و نوجوانان به میزان قابل توجهی كاهش یابد. مصرف انواع تنقلات چرب، شور و شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می كند.
اسدی به نكاتی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در كودكان و نوجوانان اشاره نمود و اظهار داشت: همواره تلاش شود مقدار روغن و شكر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را كاهش دهید و افراد خانواده را تشویق به مصرف صبحانه كنید.
كارشناس تغذیه مركز بهداشت صومعه سرا مصرف میان وعده های سالم نظیر میوه و سبزی، غلات كامل و آجیل را برای مصرف فرزندان در مدرسه مناسب دانست و تصریح كرد: كودكان را به خوردن میوه ها با تزئین متنوع ترغیب كنید. به جای سس های چرب مثل مایونز می توان در منزل با استفاده از ماست و سبزی های خشك شده معطر، روغن زیتون، آب لیموی تازه و... سس خوشمزه برای كودكان تهیه كرد.
اسدی با تاكید بر اینكه به هیچ عنوان از شیرینی و شكلات، پیتزا و سایر فست فودها بعنوان پاداش و جایزه برای كودكان و نوجوانان استفاده نشود، اضافه كرد: كودكان گمان می كنند این خوراكی ها بهتر از سایر غذاهاست.
كارشناس تغذیه مركز بهداشت صومعه سرا با اشاره به اینكه كودكان باید روزانه حداقل ۶۰دقیقه فعالیت بدنی و تحرك داشته باشند، تصریح كرد: كودكان نباید بیش از ۱۲۰دقیقه در روز را صرف سرگرمی های بی تحرك مانند تماشای تلویزیون و... كنند.






1396/10/22
22:56:57
5.0 / 5
5003
تگهای خبر: میوه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
سرشیر
سر شیر
سرشیر