در گزارش سرشیر عنوان شد؛

اهمیت مصرف كربوهیدرات ها

اهمیت مصرف كربوهیدرات ها

به گزارش سرشیر یک متخصص تغذیه ضمن اشاره به اهمیت مصرف کربوهیدرات ها، اظهار داشت: کربوهیدرات ها در افزایش جذب پروتئین و تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و حذف آنها از وعده های غذایی غلط است.



شهاب اولیایی، در مورد اهمیت و نحوه مصرف کربوهیدرات ها در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: کربوهیدارت ها یکی از گروه های اصلی غذایی و درشت مغذی هستند که ما برای سلامتی به آنها نیاز داریم مهمترین عملکرد کربوهیدرات ها شکل سوختی آنهاست، درواقع کربوهیدارت ها مانند یک سوخت انرژی سلول ها، اندام ها و بدن را تأمین می کنند.
این متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه کربوهیدارت ها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شوند اظهار نمود: کربوهیدرات های ساده به سرعت بعنوان منبع انرژی در سطح بدن استفاده می شوند که یک الی دو مولکول قند در ساختار شیمیایی آنها وجود دارد که به آنها منوساکارید گفته می شود در واقع اصلی ترین کربوهیدارت ها در این دسته گالاکتوز، فروکتوز و گلوکز است که به صورت طبیعی در میوه ها، لبنیات وجود دارند و به سرعت می توانند قند بدن را تأمین کنند؛ دی ساکارید ها هم شامل مالتوز، لاکتوز و ساکاروز هستند که در بدن باید شکسته شوند و به گلوکز تبدیل شوند.
وی اظهار داشت: کربوهیدرات های پیچیده در واقع شامل نشاسته و فیبر هستند که در ساختار شیمیایی آنها سه یا بیشتر از این تعداد در آنها مولکول قند وجود دارد که این درشت مغذی ها نیازمند زمان بیشتری برای هضم و جذب هستند مثل برنج، حبوبات، سبزی جات، غلات و ماکارانی جز غذاهایی هستند که کربوهیدرات پیچیده را فراهم می کنند.
اولیایی در پاسخ به این سؤال که کربوهیدارت ها چه عملکردی دارند بیان نمود: کربوهیدرات ها عملکرد بسیار زیادی دارند یکی از مهمترین آنها این است که انرژی و سوخت مورد نیاز بدن را تأمین می کنند در واقع کربوهیدرات ها به گلوکز شکسته که گلوکز به سراسر بدن به خصوص مغز راه پیدا می کند و انرژی آنرا تأمین می کنند؛ چنانچه مقادیر بیشتری از کربوهیدرات در بدن باشد که بیشتر از انرژی مورد نیاز بدن باشد به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره شده یا به چربی تبدیل گشته و به صورت ذخیره برای بدن باقی می مانند.
اهمیت مصرف کربوهیدرات ها برای بدن
وی اضافه کرد: از دیگر کارکردهای کربوهیدرات ها در بدن افزایش جذب پروتئین است که تعادل بین این دو برای بدن بسیار مهم می باشد چونکه سبب می شود از پروتئین که یک درشت مغذی است محافظت گردد چنانچه ما به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنیم پروتئین ها و بعضاً چربی ها به انرژی تبدیل می شوند تا سوخت بدن تأمین شود به بیان دیگر پروتئین ها از دست می روند بنابراین است که مصرف کربوهیدرات ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
اولیایی عنوان کرد: فیبرها هم جز کربوهیدرات های پیچیده هستند و برای سیستم گوارش، حفظ باکتری های مفید روده و کنترل چربی های ورودی بسیار مفید هستند همینطور در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی-عروقی کمک می کنند.
این متخصص تغذیه با بیان این نکته که مصرف کربوهیدرات ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید اظهار داشت: همانطور که گفته شد کربوهیدرات ها وظیفه تأمین انرژی را بر عهده دارند و اگر این کار انجام نشود طبیعی است که سیستم ایمنی بدن هم با ضعف مواجهه می شود همینطور کربوهیدرات ها وظیفه تأمین قسمتی از پروتئین ها و ویتامین ها را برای بدن دارند بنابراین ما سفارش می نماییم تأمین مقدار ۵۰ الی ۶۰ درصد از انرژی روزانه را به کربوهیدرات ها بسپاریم خصوصاً کربوهیدرات های پیچیده و کمتر از ۱۰ درصد به کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر اختصاص یابد.
اولیایی در آخر خاطرنشان کرد: حذف کربوهیدرات ها برای کاهش وزن درست نیست چونکه بدن را به سمت افزایش کتون و کتوزیست شدن پیش می برند که سبب سردرد، سرگیجه و مشکلات عصبی می شوند ازاین رو از این گروه باید به اندازه استفاده گردد مصرف غلات سبوس دار مانند جو دو سر، آرد گندم سبوس دار، نان سنگک، برنج قهوه ای، میوه ها، سیب زمینی و حبوبات همینطور غلات حاوی فیبر به علت اینکه از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشند به خصوص برای افرادی که با اضافه وزن مواجهند بسیار مناسب می باشد و حتی سبب کاهش وزن آنها هم می شود.


منبع:

1399/09/30
20:15:35
5.0 / 5
655
تگهای خبر: تخصص , تغذیه , سلامت , غذا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
سرشیر
سر شیر
سرشیر