مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو اعلام كرد

تخلفات پلت فرم ها در فروش اینترنتی دارو

تخلفات پلت فرم ها در فروش اینترنتی دارو

به گزارش سرشیر، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به برخی تخلفات پلت فرم ها در فروش اینترنتی داروهای غیر مجاز و با قیمت های ۱۰ تا ۳۰ برابری، در عین حال با انتقاد از جریمه های غیربازدارنده برای سودجویان حوزه سلامت، اظهار داشت: اگر در این عرصه بموقع ورود نشود تبعات آنرا در سطوح کلان سلامت خواهیم دید.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دکتر محمد پیکان پور در نشست اقتصاد داروخانه ها، در مورد واردات فوریتی دارو اظهار داشت: زمانی داروهای فوریتی به استناد این که تایید رگولاتوری کشور مبدا را داشتند، در بازار دارویی توزیع می شد، این در شرایطی است که برای اطمینان از سلامت وقتی محصولی وارد کشور می شود الزاما باید در لابراتوار مرجع بررسی شود که این مورد طی چند سال قبل در مورد کلیه نمونه های وارداتی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: تمایل بخشی از جامعه، متمرکز بر قیمت مناسب تر فرآورده با رعایت استانداردهای لازم بوده و بخش دیگر به سمت برندهای بهتر و با قیمت بالاتر تمایل دارد. با نگاهی به بازار دارو میتوان دریافت که چه تعداد از داروهای برندی که مورد نیاز بیماران بوده، هم اکنون در بازار موجود است؛ در صورتی که در سال ۱۴۰۰ از مجاری رسمی در دسترس بیماران نبود و بیمار برای تهیه آنها سرگردان بازار سیاه می شد.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو درمورد واردات دارو از کشورهای آسیایی هم توضیح داد: از برج ۲ مکاتباتی با بانک مرکزی صورت گرفت که برخی شرکت ها داروهای خویش را صرفا با ارز EIH می توانند تأمین کنند اما اگر علیرغم مشکلات عدم دسترسی به ارز مرغوب، مسیرهای متعدد را فعال نکنیم، باردیگر باید شاهد بروز ۴۰۰ قلم کمبود دارو در کشور باشیم.
داروهای تحت لیسانس و پاسخ به یک شبهه همیشگی وی ضمن اشاره به نظرات مختلف در مورد داروهای تحت لیسانس اظهار داشت: برخی با توجیه این که به داروی تحت لیسانس بها داده می شود و با قیمت های بالاتر تولید و به فروش می رسد، آنرا نقد و برخی دیگر درست در مقابل این طیف، داروهای تحت لیسانس را کعبه آمال می دانند و آنرا سبب توسعه قلمداد می کنند. اما باید گفت هر دو سر این طیف به خطا می روند؛ فرآورده های تحت لیسانس به صورت مصداقی هر کدام با یکدیگر متفاوت هستند؛ یک فرآورده تحت لیسانس در کشور امکان دارد بازخورد خوبی داشته باشد و یک فرآورده دیگر عملکرد مناسبی ندارد. در مورد سایر داروها هم باوجود این که تنها داروهایی به بازار ورود می کنند که استانداردهای USP و سایر معیارها را پاس کنند، اما یک سری از داروهای تولید داخل واقعا عملکرد موفق تری داشته اند و برخی دیگر عملکرد ضعیف تری داشته اند. ازاین رو قضاوت کلی خطاست.
خط قرمزها در فروش اینترنتی دارو مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد فروش اینترنتی دارو هم اظهار داشت: اگر در این عرصه بموقع ورود نشود اثر آنرا در سطوح کلان سلامت خواهیم دید. روی مبحث اطمینان از کیفیت و اصالت داروی دریافتی مردم اجبار داریم و حتما باید نظارت بر زنجیره لحاظ شود.
پیکان پور ضمن اشاره به ضرورت رعایت برخی چارچوب ها درمورد عرضه اینترنتی دارو تصریح کرد: در این حوزه تقاضای القایی و تبلیغات دارو نباید شکل بگیرد، حراست از اطلاعات بیماران باید حتما مدنظر قرار گرفته شده و نباید اطلاعات بیماران خرید و فروش شود، مدیریت داده توسط پلت فرم نباید صورت بگیرد (اتفاقی که هم اکنون متاسفانه در جریان است)، کنترل قیمت دارو باید حتما مد نظر قرار گیرد، نباید یک مدل دارو به قیمت ۳۰ برابر واقعی به فروش برسد؛ چونکه تمام تلاش در مورد تخصیص ارز، قیمت گذاری و سایر کنترل ها برای اینست که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند اما متاسفانه شاهد می باشیم که پلت فرم ها بدون قاعده و قانون داروها را به چند برابر قیمت عرضه می کنند.
وی در همین راستا اضافه کرد: وقتی زنجیره طوری چیده می شود که انگیزه تک تک اعضا زنجیره تأمین به سمتی هدایت شود که دارو به جای داروخانه در پلتفرمی غیرشفاف عرضه و با ۱۰ برابر قیمت به فروش برسد، برای نظارت باید چند ناظر بر عملکرد تک تک عوامل اضافه شود؟ اما آیا مگر این فرایند با نظارتِ صرف، قابل کنترل است؟
جریمه های غیربازدارنده برای سودجویان حوزه سلامت مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: داروی سقط جنین در پلت فرم عرضه شده و بعد از دو سال تشکیل پرونده به پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه محکوم می شود، از ما سوال می شود که چرا دارو در فضای داروخانه نیست اما در ناصر خسرو هست؟ پاسخ ما اینست که ابزار برخورد را بدهید و بعد اگر سازمان برخورد نکرد آن وقت قضاوت کنید. ابزار برخورد با این فضا در دست سازمان نیست!
تفاوت «عرضه» و «توزیع» در حوزه دارو وی خاطرنشان کرد: یک نفر از هیئت مقررات زدایی نظر می دهد که هم اکنون نظارت های پیشینی دموده شده و نظارت های پسینی روال است؛ مثل اینست که بگذاریم هرچه می خواهند در بازار تأمین و ارائه شود و بعد در سطح عرضه وقتی فاجعه رخ داد تازه رسیدگی نماییم. از طرفی ابلاغ می کند که دستورالعمل توزیع دارو به صورت اینترنتی در پلت فرم ها را بنویسید، سپس می گویند چیزی که تدوین شده مد نظر ما نبوده است، منظور ما عرضه از داروخانه به بیمار است. تفاوت توزیع و عرضه که از بدیهیات حوزه سلامت است را متوجه نمی شوند!
پیکان پور اظهار داشت: آئین نامه عرضه هم با رعایت کلیه الزامات تضمین کننده سلامت بیماران با مشارکت خبرگان حوزه سلامت تدوین شد، اما هنوز از تدوین پیش نویس آن دو روز نگذشته که فردی نامه می زند که وزارت بهداشت اجازه ذخیره سازی اطلاعات را ندارد! سوال من اینست که پلت فرم متخلف اجازه ذخیره سازی و مدیریت داده را دارد؟ اگر مقرر است تهدید به ترک فعل شود، استنکافی که به خاطر حمایت ما از منافع مردم و در جهت سلامت مردم و بهبود دسترسی مردم باشد، سند افتخار من است. افرادی که مرتب تهدید به ترک فعل می کنند، سال قبل که با وجود بیشتر از ۴۰۰ قلم کمبود، بیماران آواره یافتن ساده ترین داروهای خود در بازار سیاه بودند، کجا بودند؟ چرا برای یک نفر ترک فعل نزدند؟
وی تصریح کرد: الزامات حوزه اقتصاد سلامت با الزامات اقتصاد بازار متفاوت می باشد و باید چهارچوب را کامل و جامع ببینیم و بخشی نگر نباشیم و منافع مردم مقدم بر منفعت سایر اعضا زنجیره و البته در یک راستا دیده شود تا بازار دارویی کشور به سمت شرایط پایدار حرکت نماید.




منبع:

1402/09/30
13:41:45
5.0 / 5
264
تگهای خبر: بهبود , بهداشت , بیماران , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
سرشیر
سر شیر
سرشیر