وزیر بهداشت:

افزایش تعداد پزشکان به تنهایی مشکلات مناطق محروم را حل نمی کند

افزایش تعداد پزشکان به تنهایی مشکلات مناطق محروم را حل نمی کند

به گزارش سرشیر، وزیر بهداشت و درمان ضمن اشاره به نقش آموزش پزشکی در آینده سلامت کشور، بر ضرورت توجه به کیفیت آموزش، توزیع عادلانه نیروهای تخصصی و تدوین برنامه های اجرایی زمان بندی شده در این عرصه تاکید کرد.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در آغاز روز دوم اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، با تبریک به دست اندرکاران برگزاری این جلسه اظهار داشت: آموزش پزشکی، موسس آینده سلامت مردم است و باید هم از نظر کمیت و هم کیفیت مورد توجه قرار گیرد.
وزیر بهداشت با اعلان اینکه افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی لزوماً به بهبود توزیع خدمات در مناطق کمتر برخوردار منجر نمی گردد، اضافه کرد: اگر برنامه ریزی ها بدون توجه به شرایط و نیازهای منطقه ای صورت گیرد، مشکلات پابرجا می ماند. امروز در تعدادی استانها ورودی دستیاری در رشته هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس، اطفال و حتی داخلی و زنان به حد نیاز نرسیده است.
وی با تکیه بر لزوم تدوین برنامه های اجرایی مشخص و زمان بندی شده برای سیاستهای آموزشی اظهار داشت: هر سیاست و برنامه باید پیوست اجرایی دقیق داشته باشد تا بدانیم چه اقداماتی، در چه زمانی و توسط چه نهادی باید صورت گیرد. حرکت آموزش پزشکی باید، بسمت عمل و حل مسایل واقعی حوزه سلامت جلو برود.
دکتر ظفرقندی با اشاره به تجربه سال ها فعالیت آموزشی در رشته جراحی، خاطرنشان کرد: ارزیابی کیفی دستیاران پزشکی نباید فقط به آزمون های چهارگزینه ای محدود شود. این آزمون ها نمی توانند مهارت حرفه ای پزشک را به درستی بسنجند. آزمون های بالینی ساختارمند مانند OSCE، PMP و ارزیابی های مبتنی بر کیس، شاخص عادلانه تر و علمی تری برای سنجش قابلیت دستیاران هستند.
وی با اشاره به رشد قابل توجه ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی در سالیان اخیر گفت: در چهار سال قبل حدود ۱۰۰ درصد به ظرفیت این رشته ها افزوده شده است. حالا باید با نگاهی آینده نگر و منطقه ای، برای هماهنگی میان ظرفیت ها، زیرساخت ها و نیازهای واقعی کشور برنامه ریزی نماییم. حل این چالش ها تنها از مسیر گفت و گوی دوطرفه دانشگاه ها با وزارت بهداشت و مشارکت فعال استانها و نهادهای تصمیم ساز ممکنست.
وزیر بهداشت همینطور بر اهمیت توجه به اخلاق حرفه ای و تعهد اجتماعی در آموزش پزشکی تاکید کرد و اظهار داشت: پزشک آینده باید نه فقط دانش و مهارت، بلکه روحیه مردم دوستی و تعلق خاطر به میهن را در راه تحصیل خود بیاموزد. اگر در طول دوره آموزش، این ارزش ها در ذهن و رفتار دانشجو نهادینه نشود، هدف اصلی آموزش پزشکی محقق نخواهد شد.
دکتر ظفرقندی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی نظام دستیاری پزشکی اشاره کرد: چالش های مربوط به دستیاران با بخشنامه حل نمی گردد. این مساله نیازمند گفت و گوی مستقیم، بررسی دقیق در سطح بیمارستان ها و همکاری نزدیک گروههای آموزشی است. هر دانشگاه باید با شناخت دقیق شرایط خود، برای بهبود محیط آموزشی و دفاع از دستیاران برنامه ریزی کند.
به گزارش وبدا، او در آخر تاکید کرد: انتظار داریم هر دانشگاه علوم پزشکی مهم ترین مسایل آموزشی خویش را به همراه پیشنهادهای اجرایی مشخص به وزارت بهداشت عرضه کند با مشارکت متقابل، برنامه ای عملیاتی و زمان بندی شده برای ارتقاء آموزش پزشکی کشور تدوین شود. حرکت آموزش پزشکی باید بر پایه هم افزایی، گفت و گو و نگاه مساله محور استوار باشد.

به طور خلاصه، وی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه های اجرایی مشخص و زمان بندی شده برای سیاست های آموزشی عنوان کرد: هر سیاست و برنامه باید پیوست اجرایی دقیق داشته باشد تا بدانیم چه اقداماتی، در چه زمانی و توسط چه نهادی باید صورت گیرد. حرکت آموزش پزشکی باید بر پایه هم افزایی، گفت و گو و نگاه مسئله محور استوار باشد.

منبع:

1404/08/23
10:58:26
5.0 / 5
16
تگهای خبر: آموزش , ارزیابی , بهبود , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سرشیر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سر شیر
سرشیر