مواد غذایی مفید برای گردش خون

مواد غذایی مفید برای گردش خون

به گزارش سرشیر، خون مانند بزرگراه در سراسر بدن انسان جاری است و مواد مغذیِ مهم و اکسیژن را به همه اندام ها و بافت ها از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه ها و پوست می رساند.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، داشتن یک رژیم غذایی سالم یکی از طریق های بهینه سازی گردش خون یا جریان خون است.
بعضی از غذاها در کنار سایر عادت های سالم نظیر ورزش کردن، مصرف کافی آب، مدیریت وزن و سیگار نکشیدن می توانند به بهبود گردش خون کمک کنند.
در ادامه به اختصار به چند مورد از این مواد غذایی که به گردش خون کمک می کنند، می پردازیم:
* فلفل هندی
این فلفل قرمز به لطف ترکیبی به نام «کپسایسین» می تواند به عملکرد خوب عروق کمک نماید.

همینطور می تواند به شل شدن ماهیچه های رگ های خونی شما کمک نماید تا خون به سادگی جریان یابد که در نهایت برای فشار خون مفید می باشد.
* چغندر
این سبزی ریشه ای سرشار از نیترات است که بدن شما می تواند آنرا به اکسید نیتریک تبدیل کند. اکسید نیتریک به شل شدن طبیعی رگ های خونی و بهبود جریان خون به بافت ها و اندام ها کمک می نماید.

متخصصان دریافته اند که آب چغندر می تواند فشار خون سیستولیک (نخستین عدد در اندازه گیری فشار خون) را هم کم کند.
* توت ها
انواع توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند همچون آنتی اکسیدانی معروف به «آنتوسیانین» که بخصوص برای رگ های خونی مفید می باشد.

آنتوسیانین می تواند به حفاظت از دیواره شریان ها در مقابل صدمه و پیشگیری از سفت شدن آنها کمک نماید. بعلاوه، آنتوسیانین سبب آزاد شدن اکسید نیتریک می شود که به کاهش فشار خون کمک می نماید.
* ماهی چرب
ماهی های چرب مانند قزل آلا مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات برای بهبود گردش خون مفید هستند.
* انار
دانه های ریز قرمز آبدار درون انار مملو از مواد مغذی بخصوص آنتی اکسیدان ها و نیترات ها هستند. اینها می توانند گردش خون را تقویت نمایند، رگ های خونی را گشاد می کنند و فشار خون را کم می کنند.

این بدان معناست که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه ها و سایر بافت ها می رسد. همینطور جریان خون بیشتر امکان دارد سبب افزایش عملکرد افراد هم بشود.
* سیر
سیر حاوی ترکیبی به نام «آلیسین» است که به آرامش رگ های خونی کمک می نماید.

تحقیقات نشان می دهد در افرادی که در رژیم غذایی شان مقادیر بیشتری سیر گنجانده شده، جریان خون بهتر است.
* گردو
گردو با پوست چروک سرشار از «اسید آلفا لینولنیک»، نوعی اسید چرب امگا ۳ است که امکان دارد به حرکت روان خون کمک نماید.

یک مطالعه نشان داد که مصرف منظم گردو به مدت هشت هفته سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشد، به این رگ ها کمک می نماید حالت ارتجاعی داشته باشند و فشار خون را می کاهد.
* انگور
به گزارش «وب ام دی»، انگور به سالم نگه داشتن شریان های شما و بهبود جریان خون کمک می نماید. یک مطالعه نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در انگور، رگ های خونی را آرام می کند و سبب می شود کارآمدتر عمل کنند.

بعلاوه، این میوه مولکول های التهابی و دیگر مولکول های موجود در خون را که می توانند خون را چسبناک کنند، مهار می کند.
* زردچوبه
این ادویه زرد طلایی به علت خواص ضدالتهابی خود، به طور عمده به لطف «کورکومین»، ترکیبی که در زردچوبه یافت می شود، شناخته شده است.

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین امکان دارد تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد که می تواند به گشادتر شدن رگ های خونی شما کمک نماید. این وضعیت به نوبه خود جریان خون و رسیدن آن به عضلات و سایر بافت ها را آسان تر می کند.
* اسفناج
غذاهای غنی از نیترات مانند اسفناج امکان دارد گردش خون شما را بهبود بخشد. این ترکیبات به بزرگ شدن رگ های خونی کمک و فضای بیشتری برای حرکت خون ایجاد می کنند.

همینطور یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسفناج به انعطاف پذیری عروق و کاهش فشار خون کمک می نماید.
* مرکبات
دریافت ویتامین C تنها دلیلی نیست که مرکبات را بخشی از رژیم غذایی شما قرار دهد بلکه آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات می توانند به کاهش التهاب، پیشگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون کمک کنند.

همینطور اگر از طرفداران آب پرتقال هستید، خوش شانس هستید چونکه یک مطالعه نشان داده است نوشیدن منظم آب پرتقال فشار خون را می کاهد.



1403/04/10
10:04:57
5.0 / 5
130
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر