سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت اعلام كرد

۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران طی سال قبل

۴۸۱۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران طی سال قبل

سرشیر: سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت اظهاركرد: آلودگی هوا بار اقتصادی بسیاری بر وزارت بهداشت و دولت تحمیل می كند.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، شاهسونی - نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نشست تخصصی نحوه اجرایی كردن قانون هوای پاك كه امروز برگزار شد، در پنل گزارش عملكرد وزارتخانه ها در زمینه كاهش آلودگی هوا اظهار نمود: سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده كه ۸۷ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می كنند كه ذرات معلق بالاتر از حد استاندارد است.

وی با اشاره به اینكه یكی از مشكلات مهم در كشور ما آلودگی هوا است، اظهار داشت: طبق برآوردهای سال ۲۰۱۷ ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شد.

شاهسونی اظهار نمود: ۴. ۲ میلیون مرگ در دنیا منتسب به آلودگی هوا است. بانك جهانی اعلام نموده كه از هر ۱۰ مرگ یك مرگ منتسب به ذارت معلق است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه سالانه ۳۶۰ هزار مرگ در كشور داریم، اظهار داشت: از این تعداد حدود ۳۶ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا است. آلودگی هوا بار اقتصادی زیادی به دولت تحمیل می كند.

وی با اشاره به یك برنامه مطالعاتی كه از جانب وزارت بهداشت انجام شده، اظهار نمود: در مطالعاتی كه در كرج داشتیم هزینه مستقیمی كه مردم برای بیماری هایی مثل سكته قلبی و سكته مغزی به خاطر انتساب به آلودگی هوا می پردازند ۱. ۱ میلیارد تومان است و هزینه مرگ منتسب به آلودگی هوا ۱۵۰ میلیارد تومان است. این مبالغ، مبالغ بسیاری است كه به دولت تحمیل می گردد.

نماینده وزارت بهداشت اظهار نمود: بر مبنای برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴ در ۲۵ شهر بامجموع ۳۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. همینطور در همین سال در تهران ۴۳۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده اند. افزون بر این در سال ۹۵ در شهر تهران با ا فزایش غلظت آلاینده ها، مرگ ۴۸۱۰ نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.
شاهسونی در ادامه با اشاره به ظرفیت قانون هوای پاك برای كاهش آلودگی هوا اظهار نمود: باآنكه این قانون نواقصی دارد، اما در صورت اجرا می تواند در كاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت و متحرك نقش آفرینی كند.
وی با اشاره به اینكه طبیعتا با بهبود كیفی هوا، تعداد مرگ های منتسب به آلودگی هوا كاسته می شود، اظهار داشت: در سال 92 در بررسی هایی كه در 10 كلانشهر صورت گرفته در آلودگی با غلظت 39 میكروگرم، 9700 مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. در سال 93 با غلظت 34 میكروگرم تعداد مرگ های منتسب به آلودگی هوا به 9100 مرگ كاهش پیدا كرد. همینطور در سال 94 با غلظت 32 میكروگرم، آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا به 9000 رسید.
وی اظهار نمود: غیر از قانون هوای پاك، ماده 688 قانون مجازات اسلامی را هم در این زمینه داریم. این قانون اشاره می كند كه هر اقدامی كه تهدید ضد بهداشت عمومی باشد، ممنوع می باشد و مجازات آن یك سال حبس تعیین شده است. بر مبنای این قانون سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكی باید مسببین آلودگی را اعلام كنند. ازاین رو در شرایط كنونی باید به دنبال اجرایی كردن این قوانین باشیم.



1396/10/26
20:24:38
5.0 / 5
4847
تگهای خبر: سلامت , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سرشیر
سر شیر
سرشیر