خانه نشینی كرونائی و افزایش تولید موسیقی

خانه نشینی كرونائی و افزایش تولید موسیقی

به گزارش سرشیر نوازنده پیانو و آهنگساز کشورمان سال 1399 را سال تغییر ساختارهای اجرائی موسیقی در جهان و تغییر الگوی مصرف مخاطبان دانست و اظهار داشت: خانه نشینی کرونائی هنرمندان حوزه موسیقی زمینه فعالیت هرچه بیشتر در جهت تولیدات چشم گیر را رقم زد.


«اردوان جعفریان» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با نگاهی لطمه شناسانه به سال کرونائی کرد و مسائل حوزه موسیقی را از دیدگاه خود تشریح نمود.
وی اظهار داشت: سال گذشته، سالی عجیب برای صنعت موسیقی و هنرمندان حوزه موسیقی بود. تعلیق طولانی و تغییر ساختارهای اجرائی و اقتصادی موسیقی در سراسر دنیا از یک سو و مواجهه با اجبار آموزش بر خط موسیقی از طرف دیگر، هنرمندان موسیقی را با چالش عجیبی در سراسر دنیا روبرو کرد.
این هنرمند موسیقی اضافه کرد: تغییر الگوی مصرف موسیقی و رویکرد مخاطبان خانه نشینی به محصولات تصویری مانند فیلم و سریال، موجب افت فروش ۴۰ درصدی موسیقی در ساختارهای جهانی فروش موسیقی دیجیتال شده و از طرف دیگر، ترس از بیماری منجر به تعطیلی دو سوم آموزشگاههای موسیقی خصوصی شد.
وی ادامه داد: در همین ارتباط و با گذشت بیش از یکسال از شروع عالمگیری کرونا،، آمارها حاکی از ترک شغل موسیقیدانان شامل معلم و نوازنده به میزان ۳۰ درصد فعالان این دو حوزه شده است.

وی اضافه کرد: از آنجائیکه حمایت های دولتی نیز امکان پوشش خسارت های ناشی از بیکاری این لایه از فعالان هنری را نداشت، بدین سبب عوارض این خسارت، شاید در سال های آتی بیشتر به چشم آید که از نتایج آن افت رشد و توسعه در عرصه تولید و آموزش موسیقی خواهد بود.

اجرای برخط کنسرت های موسیقی
جعفریان اظهار داشت: اما این فرصت خانه نشینی، در کنار عوارض جبران ناپذیر آن، موجب ایجاد زمان مناسبی برای آندسته از آهنگسازان و خالقان موسیقی گردید که چرخه معمول زندگی، موجب کُندشدن تولید اثر در زمینه فعالیت آنان شده بود. برمبنای آمارهای مراجع رسمی، این جهش در حوزه هنرمندان مستقل قابل توجه بوده است.
وی اضافه کرد: آنچه که در حوزه صنعت موسیقی طی یکسال گذشته به طور جدی پایه گذاری شد، مبادرت به اجرای برخط کنسرت های موسیقی بود. هر چند که برخی از برگزارکنندگان، برای موفق جلوه دادن این فعالیت، دست به تولید و آمارسازی زدند و از رقم های غیر واقعی در استقبال مردمی از این حرکت نو در بستر دیجیتال، استفاده کردند ولی حقیقت آن بود که مخاطب پله به پله با این اتفاق آشنا شد و به مرور موجب گردید فرهنگ سازی نوینی در چرخه استفاده از هنر شکل گیرد.
وی افزود: از دیگر نکات مثبت این امر، همسویی نهادهای دولتی و نیمه دولتی با این حرکت بود چونکه عملا و بدون همیاری این نهادها، هنرمندان مستقل و غیر دولتی از پس هزینه های این برنامه ها بر نمی آمدند. در زمان همه گیری این بیماری خیلی از دولتها به این نکته بیشتر واقف شدند که حفظ و حراست از روحیه مردمی، احتیاج به حمایت های دولتی فارغ از نگرش های حزبی دارد و این نکته می تواند در زمان بعد از بیماری نیز به عنوان دیپلماسی عمومی دولتی در حوزه دولتی ادامه دار باشد که در این صورت این اتفاق را می توان در زمره دستاوردهای مثبت بوسطه در زمان همه گیری دانست.
در آخر سال گذشته نیز جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر تجربیات قبلی از اجراهای برخط، به همین صورت برگزار شد.

دستاوردهای جشنواره سی و ششم فجر
نوازنده پیانو و آهنگساز کشورمان در ادامه سخنان خود از اتفاقات مثبت سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر به برجا گذاشتن آرشیو تصویری با کیفیت بسیار عالی و اجراهای مناسب اشاره نمود و اظهار داشت: بازگشت جایزه باربد به جشنواره نیز نقطه عطف این دوره از جشنواره به شماره می رفت که به طور طبیعی ادامه آن می تواند دستاوردهای مثبتی همچون ایجاد شور و بالاتر بردن اعتبار جایزه آن در سطح ملی و بین المللی برای جامعه موسیقی کشور به همراه داشته باشد.
وی اظهار داشت: پیش بینی های نهادهای فرهنگی جهانی نشان از آن دارد که اجراهای عمومی موسیقی به سیاق گذشته، حداقل تا یکسال دیگر بدان شکل عملی نخواهد بود. همین طور از دیگر پیش بینی های جهانی، درصد تغییر ذائقه مخاطبان پس از گذار از پاندمی نسبت به سبکها و خروجی هنری هنرمندان است که وجه مثبت این تغییر اجتماعی، موجب ایجاد رقابتهای جدی تر در حوزه موسیقی خواهد بود. نهایتا آنچه که پس از این سال، نتیجه گیری شد آن بود که موسیقی، به آسانی وجود دارد و به هیچ دلیلی از ذهنیت بشری حذف نخواهد شد.



منبع:

1400/01/10
11:19:46
5.0 / 5
362
تگهای خبر: آموزش , تولید , زندگی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
سرشیر
سر شیر
سرشیر