۱۹۵۰۰ فوتی حوادث ترافیکی در ۱۴۰۱

۱۹۵۰۰ فوتی حوادث ترافیکی در ۱۴۰۱

سرشیر: به گزارش سرشیر، رئیس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: بر مبنای آمارهای رسمی در مورد تلفات حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵۰۰ نفر جان خویش را از دست داده اند که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، نشست مجازی درمورد بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و جهان با حضور روسا و کارشناسان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و مسئولین سلامت دبیرخانه های سلامت دستگاههای اجرایی و سازمان ها برگزار شد.
دکتر همایون صادقی بازرگانی استاد دانشگاه و رئیس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی که عهده دار مسئولیت مرکز تحقیقات مدیریت و جلوگیری از صدمه های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم می باشد درمورد بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و جهان مطالبی عرضه کرد.

وی عنوان کرد: سوانح ترافیکی هشتمین علت مرگ را در تمامی گروههای سنی در جهان تشکیل می دهد که بار ناشی از مصدومیت های ترافیکی به شکل نامتناسبی بر دوش کاربران صدمه پذیر و عموما بر دوش کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
صادقی اظهار داشت: بر مبنای آمارهای رسمی در مورد تلفات حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵۰۰ نفر جان خویش را به علت حوادث ترافیکی از دست داده اند که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. در حالیکه میزان مرگ و میر کلی نسبت به جمعیت جهان در سالهای اخیر ثابت مانده است. در ایران سالانه قریب به ۸۰۰ هزار نفر بدلیل حوادث ترافیکی مجروح می شوند که تفریبا نیمی از این موارد را میتوان بعنوان مصدومیت های شدید تلقی نمود. بر این اساس احتمال می رود سالانه قریب به ۲۷ هزار نفر از مصدومین یا سایر افراد درگیر در حوادث ترافیکی، به اختلال استرس بعد از تروما که یک مشکل روانشناختی جدی است، مبتلا شوند. این اختلال به تنهایی بار بیماری موارد غیرفوتی حوادث ترافیکی را ۵۰ درصد بالا می برد. همینطور برآورد می شود سالانه حداقل ۲۹ هزار نفر گرفتار ناتوانی شدید بعد از حوادث ترافیکی گردند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، صادقی اظهار داشت: نخستین علت مرگ در افراد ۵ تا ۲۹ سال در کل جهان را تلفات جاده ای تشکیل می دهد. با روند کنونی، اهداف تعیین شده جهانی توسعه پایدار جهت کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا سال ۲۰۲۰ حاصل نگردیده است.

وی اظهار داشت: بر مبنای مطالعه بار جهانی بیماری ها در سال ۲۰۱۶، شاخص بار بیماری (شاخص دالی) برای حوادث ترافیکی در ایران معادل ۱۷۳۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که با تعمیم آن به جمعیت فعلی کشور میتوان گفت سالانه ۱.۵ میلیون سال زندگی باکیفیت مردم ایران بدلیل حوادث ترافیکی از بین می رود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان، هزینه ارزیابی شده ارجاعی حوادث ترافیکی به بیمه ها در کشور بوده است. حال این که کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده از حوادث ترافیکی بیشتر از ۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود. بدین مفهوم که سهم هزینه های حوادث ترافیکی از تولید ناخالص داخلی را میتوان معادل کل سهم بخش سلامت از این ماخذ (متوسط ۱۰ ساله) تلقی نمود. هزینه های انتقال به بیمارستان، هزینه هتلینگ و خدمات پزشکی، هزینه خدمات توانبخشی، هزینه حمل و نقل، هزینه تخریب اموال، هزینه کفن و دفن و سایر موارد همچون بعضی از هزینه های براوردی می باشند. هزینه از دست دادن شغل یا کاهش درآمد در رانندگان حرفه ای هم همچون مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

قابل ذکر است یکی از اولویت های مهم دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی امسال مبحث حوادث ترافیکی است و با عنایت به اهمیت حوادث ترافیکی و ضرورت چاره اندیشی در مورد آن و هم ماهیت بین بخشی کنترل و پیشگیری عوامل موثر در این حوادث، از سال قبل دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی با ایجاد کمیته فنی سلامت و ایمنی ترافیک تهیه پیش نویس مصوباتی جهت عرضه در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی برای کاهش موانع و مشکلات در این حوزه در دستور کار قرار داده است.



1402/03/31
08:59:30
5.0 / 5
350
تگهای خبر: ارزیابی , بهداشت , بیمارستان , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
سرشیر
سر شیر
سرشیر