گفت وگوی تفصیلی سرشیر با رییس بیمارستان فیروزآبادی تهران؛

امکانات برقرار است پزشک و پرستار نداریم

امکانات برقرار است پزشک و پرستار نداریم

به گزارش سرشیر، رییس بیمارستان فیروزآبادی تهران ضمن تشریح نحوه فعالیت و وضعیت فعلی این بیمارستان، کمبود نیروی انسانی را مهم ترین چالش این مرکز درمانی خواند و اظهار داشت: در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و... برقرار است اما به سبب کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، آیت الله سیدرضا فیروزآبادی در سال ۱۳۱۳ با حقوق چند دوره از نمایندگی خود در مجلس شورای ملی مبادرت به ساخت بیمارستانی در منطقه شهر ری کرد. بیمارستانی که برمبنای آنچه که هنوز هم بر سر در آن نقش بسته است «وقف است بر فقرا و رعایا و غربا و بیچارگان» و همچنان طی ۸۹ سال قبل دغدغه خدمت به قشر کمتر برخوردار جامعه را دارد.
این روزها مریضخانه ای که کار خودرا با ۲ اتاق آغاز نموده بود، گرفتار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ اما همچنان با وجود مشکلاتی نظیر کمبود نیروی انسانی، برخی اخطارهای ایمنی و آتش نشانی، عدم دریافت بموقع مطالبات و... خدمت رسان بخش بزرگی از مردم، در شهر ری است.


دکتر علی طیبی در بخش دوم گفت وگوی تفصیلی خود با ایسنا، با اشاره به این که برخی مراجعین بیمارستان فیروزآبادی توان مالی کافی ندارند، اظهار داشت: علاوه بر هموطنان خودمان، ما خدمت رسان تعداد زیادی از اتباع هستیم که آنها هم بضاعت مالی کافی ندارند که به مجموعه ما مراجعه می کنند و در مواردی از آنجا که نمی توانند هزینه ای را پرداخت کنند یا از آنها مدرک هویتی گرفته و آنها را مرخص می نماییم و یا اگر هم مدرک نداشته باشند، نهایتاً باید آنها را ترخیص نماییم.
بخش اول گفت وگوی دکتر علی طیبی با ایسنا را از اینجا بخوانید:
ماجرای مریضخانه ای که با حقوق یک "نماینده مجلس" ساخته شد
لزوم پشتیبانی از بیمارستان برای ادامه ارائه خدمت به قشر محروم وی با تأکید بر این که هیچ فردی به خاطر شرایط مالی از ارائه خدمت محروم نمی گردد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمت به این شکل به افراد بی بضاعت پرداخت شده است و بیمارستان هیچ پولی در مقابل آن دریافت نکرده است.
وی ادامه داد: هرچند که باتوجه به ماهیت شکلگیری بیمارستان، کمک به افراد کم برخوردار از دغدغه ها و اولویت های بیمارستان است اما، با توجه به افزایش هزینه ها ما هم نیاز به کمک داریم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز مراجعین باشیم و مجموعه را سرپا نگه داریم. نگاه ما تنها حفظ شرایط موجود نیست، بلکه دوست داریم بیمارستان به بهترین نقطه ارائه خدمت برسد.
تدوام طرح توسعه بیمارستان طی ۵ سال گذشته وی به نحوه فعالیت بیمارستان در سالهای اخیر اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۹۷ بخش جراحی و بستری بیمارستان با ۶۰ تخت درحال فعالیت بود و دیگر ظرفیتی برای اضافه کردن وجود نداشت؛ آن زمان اهتمام می کردیم با مدیریت بیماران مشکلات ظرفیتی را برطرف نماییم. مدتی بعد با تخریب قسمت های قدیمی برای ساخت ساختمان های جدید اقدام شد تا در نهایت در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش جدید شروع به کار کرد. البته طرح توسعه بیمارستان همچنان ادامه دارد.
افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان او درباب آمار مراجعات به بیمارستان فیروزآبادی، بیان کرد: با شروع طرح توسعه بیمارستان، آمار مراجعه به اورژانس که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز بود، الان به حدود ۱۲۰ مراجعه در روز رسیده است. این مساله سبب افزایش ضریب اشغال تخت تا دو برابر آمار گذشته شده است. از طرفی با عنایت به این که از مردادماه ۱۴۰۱ کلینیک ویژه بیمارستان افتتاح شد تا همه روزه از ساعت ۱۴ با حضور تمام تخصص های پزشکی پاسخگوی نیاز به خدمات دولتی باشد، بدین سان ظرفیت پذیرش بیماران، ضریب اشغال تخت و بدنبال آن درآمد بیمارستان افزوده شد.


و اما اخطار ایمنی و آتش نشانی این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به سوالی درباره ی ایمنی ساختمان های بیمارستان، توضیح داد: با وجود بازسازی ها و نوسازی های انجام شده اما ما هم مبتلا به مطالبی نظیر اخطار ایمنی و آتش نشانی هستیم؛ برای اینکه بلوک قدیمی که بخش های ICU بیمارستان در آنجا قرار دارد هنوز بهسازی نشده است. با عنایت به این که آتش نشانی این قسمت از مجموعه را تایید نکرد، احیای آن بخش در دستور کار ما قرار دارد و با نظارت دانشگاه و دفتر فنی مرحله به مرحله پیش می رویم و شاید جزو بیمارستان های پیش رو دراین زمینه باشیم.
افزایش خدمات و کاهش درآمد مهم ترین چالش ایام کرونا طیبی درباب چالش هایی که کرونا برای این مرکز درمانی رقم زد، اظهار داشت: در پیک های سنگین کرونا همه بیمارستان ها گرفتار چالش شدند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و حتی چالش های بیشتری هم داشتیم چونکه می توان گفت پوشش دهی تمام منطقه شهر ری به عهده ما بود. با شروع شیوع ویروس کرونا اعمال الکتیو (غیرضروری) لغو شدند و همین سبب شد درآمدهای بیمارستان کاهش شایان توجهی یابد و این در حالی بود که بار کاری افزایش پیدا کرده بود. از طرف دیگر با عنایت به این که افراد زیادی را در زمان کرونا بواسطه این بیماری از دست دادیم، بار روحی این مساله هم چالش مهم دیگر ما بود که خانواده بیمار با خاطره بد مرکز را ترک می کردند.
و چالشی از جنس کمبود نیروی انسانی... وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از فروکش کردن پیک های کرونا بیمارستان با چالش فهرست انتظار ارائه خدمت روبه رو شده است یا خیر؟، اضافه کرد: اهتمام می نماییم خدمات سرپایی را با کمترین فهرست انتظار ارائه دهیم. از طرفی ما محدودیت زمانی برای انجام اعمال جراحی الکتیو قائل نشدیم و حتی برخی اعمال شاید تا نیمه های شب به طول منجر شود. کوشیدیم فهرست انتظار طولانی اتفاق نیفتد البته تنها بُعد ارائه خدمت مهم نیست بلکه باید از نظر تعداد تخت هم آمادگی پذیرش وجود داشته باشد که ممکنست دراین زمینه چالش داشته باشیم؛ برای اینکه نیروی انسانی کافی جهت راه اندازی تخت های بیشتر وجود ندارد.


تفاوت چشم گیر میان تخت های مصوب و فعال بیمارستان او با اشاره به این که تعداد تخت های مصوب بیمارستان ۵۴۱ تخت است که حالا ۲۸۱ تخت فعال است، دلیل فاصله زیاد تعداد تخت فعال تا تعداد تخت مصوب را کمبود نیروی انسانی عنوان نمود و اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده درحال حل این مشکل هستیم اما در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و... برقرار است اما به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم. دراین زمینه با دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت درخواست خودرا مطرح کرده ایم، کمک هایی صورت می گیرد اما چالش نیروی انسانی در کل کشور وجود دارد.
وی با تأکید بر این که معضل کمبود نیرو تنها شامل پزشکان نیست، اضافه کرد: این چالش در مورد نیروهای پرستاری هم وجود دارد؛ اگر استاندار نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت بیمارستان را با تعداد تخت فعلی اداره می کنیم و مجموعه با اضافه کار پرسنل و حداقل نیرو به کار خود ادامه می دهد.


کیلومترها سفر برای رسیدن به بیمارستان این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اشاره کرد: البته باتوجه به موقعیت جغرافیایی بیمارستان فیروزآبادی و فاصله تا شهر تهران این امر هم چالشی برای نیروی انسانی است که باید ساعت ها و یا کیلومترها برای رسیدن به بیمارستان در راه باشند و همین مورد سبب کاهش اقبال پزشکان و کادر درمان برای حضور در بیمارستان است.
لزوم ایجاد جذابیت های شغلی جهت ماندگاری پزشکان وی ادامه داد: تمام اهتمام ما بر ماندگاری پزشکان و پرسنل است تا بیماران ما برای انتخاب پزشک معالج بین هر دو گروه پزشکان جوان و پزشکان قدیمی تر و با تجربه تر حق انتخاب داشته باشند. از سال ۱۳۹۵ تا حالا اهتمام در جذب اعضای هیئت علمی داشتیم و کمترین ریزش را در این بخش داشتیم و بدنبال افزایش جذابیت ها برای ماندگاری پزشکان هستیم.
کاهش انگیزه پزشکان با وجود سقف کارانه و مالیات پلکانی وی ادامه داد: بخش های درمانی بیمارستان درآمدی برای ما ندارد و بیشترین چیزی که به اداره مالی بیمارستان کمک می نماید اتاق عمل و ICU ها هستند اما اساسا همان هم برای جراح راضی کننده نیست. تعداد بسیار زیادی پزشک در کشور وجود دارند اما آیا همگی حاضر به کار کردن در مراکز دولتی با تعرفه های فعلی هستند؟ از طرفی سقف کارانه نیز پزشکان را محدود می کند و انگیزه پزشک را می کاهد و در کنار آن مالیات پلکانی از پزشکان نیز گرفتن می شود.
تعرفه های درمانی منطقی نیست او با تأکید بر این که تعرفه های بخش درمانی به هیچ عنوان با هزینه ها همخوانی ندارد، اظهار داشت: باتوجه به افزایش هزینه ها عملا هیچ منطقی پشت تعرفه درمانی نیست و ارائه دهنده خدمت برای ادامه فعالیت گرفتار مشکل می شود. هیچ تناسبی میان هزینه خدمتی که ارائه می شود با هزینه ای که از بیمار دریافت می شود، وجود ندارد و کسانی که دست اندرکار این مساله هستند باید تصمیمات را بازبینی کنند که هم مردم و هم ارائه دهندگان خدمت از این نقطه سود ببرند.
وی گستردگی فضای فیزیکی بیمارستان را یکی از نقاط قوت مرکز آموزشی_درمانی فیروزآبادی خواند و اظهار داشت: در این فضا می توان با شرایط راحت تری طرح های توسعه را دنبال کرد البته قبلا با عنایت به این که ساختمان های درمانی با فواصل زیادی از یکدیگر قرار داشتند مشکلاتی در جابه جایی بیماران و دستگاهها داشتیم و همین سبب خرابی برخی دستگاه های ما هم می شد اما این چالش هم مرتفع شد.


معضل سرویس دهی به دستگاهها و تجهیزات او درباب وضعیت خرید، تعمیر و نگهداری دستگاهها و تجهیزات بیمارستان فیروزآبادی، اشاره کرد: یکی از بزرگترین معضلات سرویس دهی به دستگاهها است برای اینکه خیلی اوقات شرکتها از بیمارستان طلبکار هستند؛ چونکه بیمارستان به علت بدهی بیمه ها توانایی خود در پرداخت هزینه ها را از دست داده است. از طرفی موضوع تحریم ها نیز بر خرید و تعمیر دستگاه اثرگذار می باشد اما در هر صورت با هر روشی که توانستیم اهتمام در برطرف نمودن مشکل داشتیم و تا حالا مشکل پایدار نداشتیم و با کمک خیرین و دانشگاه از موانع این چنینی عبور کردیم.
بدهی یکساله برخی بیمه ها به بیمارستان وی درباره ی مشکلاتی که بیمارستان با بیمه ها و عدم پرداخت مطالبات دارد، اظهار داشت: این بدهی ها ابتدا در اداره بیمارستان و بدنبال آن در خدمت دهی به مراجعین مشکل آفرین است. متاسفانه بدهی برخی بیمه ها به یک سال هم می رسد.
رییس بیمارستان فیروزآبادی با اشاره به این که این مرکز فاقد همراه سرا برای بیمارانی است که از شهرهای دیگر مراجعه می کنند، افزود: البته مددکاری دراین زمینه فعال است. ما تا جایی که امکان داشته باشیم، کمک خواهیم کرد؛ اما مواردی مانند چادرخوابی ها گاهی اوقات در کنار بیمارستان ما هم مشاهده می شود. در طرح توسعه بیمارستان قصد ساخت همراه سرا را داشتیم که متاسفانه هنگام اجرا و ساخت، بودجه کافی برای تحقق این هدف نداشتیم.



1402/02/11
11:21:57
5.0 / 5
361
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماران , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سرشیر
سر شیر
سرشیر