یك متخصص تغذیه؛

چاقی كودكان به مشكل سلامت عمومی تبدیل گشته است

چاقی كودكان به مشكل سلامت عمومی تبدیل گشته است

به گزارش سرشیر مدیر ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای كشور، اظهار داشت: اضافه وزن و چاقی كودكان در سنین قبل از مدرسه به یك مشكل سلامت عمومی تبدیل گشته است.


به گزارش سرشیر به نقل از مهر، مرجان عجمی، اضافه کرد: مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پر نمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی جات، آب میوه های صنعتی و نکتارها، نوشابه، آب نبات، چیپس و پفک همراه با کاهش وزن و چاقی و ابتلاء به بیماری های مزمن مانند دیابت ملیتوس و بیماری های قلبی- عروقی در سال های بعدی زندگی مرتبط می باشد. وی افزود: پیروی از یک برنامه غذایی متنوع و متعادل از اصول مهم یک رِژیم غذایی سالم می باشد. مصرف گروه های غذایی مختلف در روز همچون نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات، حبوبات، گوشت، مغزها و دانه ها جهت تامین نیاز به مواد مغذی همچون کلسیم، روی، ویتامین A، آهن، ریبو فلاوین و سایر ویتامین ها و املاح ضروری خواهد بود. وی ادامه داد: کودکانی که در معرض خطر کمبود آهن و آنمی فقر آهن هستند، نتایج طولانی مدت دارد و می تواند موجب اختلال در تمرکز و توجه و عملکرد شناختی مغز شود. کمبود این ریز مغذی در کودکان یک ساله ای که مصرف شیر جای غذای اصلی آنها را می گیرد، شایع تر است. و همین طور کودکانی که گوشت نمی خورند و آهن موردنیاز بدن را عمدتاً از منابع گیاهی مثل غلات غنی شده، لوبیا و عدس دریافت می کنند ممکنست در معرض کمبود آهن قرار بگیرند. عجمی با اعلان اینکه کلسیم یکی از املاح ضروری برای رشد استخوانی کودکان است، بیان داشت: مصرف شیر و فراورده های لبنی به میزان کافی برای پیش گیری از کمبود کلسیم مهم می باشد. عنصر روی نیز یکی از عناصر مهم در رشد و تکامل است و کمبود آن علاوه بر اختلال رشد، می تواند موجب کاهش اشتها شود. گوشت و غذاهای دریایی از منابع خوب روی در رِژیم غذایی است. مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، افزود: کودکان ماهانه دو بار در هفته مصرف ماهی را در رژیم غذایی شأن داشته باشند به خصوص ماهی هایی که حاوی اسید چرب یا سالمون هستند. چونکه مغزها و دانه ها، پروتئین گیاهی دارند. عجمی اظهار داشت: بهتر است کودکان از مواد غذایی تازه و فرآوری نشده همچون انواع مختلف سبزیجات و حبوبات مثل انواع لوبیا، عدس، مغزها، دانه ها و غلات کامل استفاده کنند. گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی کودکان حائز اهمیت می باشد. مصرف منابع غذایی حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و فرآورده های لبنی (شیر و ماست) نیز برای کودکان مفید می باشد. وی درباره اضافه وزن و چاقی کودکان گفت: شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در کودکان زمینه ساز ابتلاء به بیماری های مزمن در بزرگسالی است. امروزه کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون و یا انجام بازی های کامپیوتری به صورت نشسته می پردازند و همین مورد موجب افزایش وزن و چاقی در این گروه سنی می شود. علاوه بر این صرف زمان زیاد در زیر سقف های بسته به احتمال زیاد کمبود ویتامین D را بیشتر می کند. یکی از منابع اصلی تامین ویتامین D بدن سنتز آن بوسیله تابش مستقیم نور خورشید بر پوست است و از آنجائیکه مقادیر کافی این ویتامین در بدن برای عملکرد کلسیم و رشد استخوانی ضروری می باشد، سفارش می شود اینگونه سرگرمی هایی که عمدتاً بدون صرف انرِژی و در فضای بسته است به حدود ۲ ساعت در روز و کمتر محدود شود. مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: پیروی از اصول تغذیه سالم در خانواده و خصوصاً توسط مادر که نقش اصلی را در تهیه غذا برای اعضای خانواده برخوردار است، بر سر یک سفره غذا خوردن و اهمیت دادن به وعده صبحانه نقش کلیدی در شکل گیری عادات صحیح غذایی و تغذیه سالم کودکان دارد.


منبع:

1399/06/14
08:34:57
5.0 / 5
378
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
سرشیر
سر شیر
سرشیر