لزوم حفظ سلامت روان ارائه دهندگان خدمات درمانی در شرایط بحرانی

لزوم حفظ سلامت روان ارائه دهندگان خدمات درمانی در شرایط بحرانی

سرشیر: مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن اشاره به واكنش های متفاوت افراد به شرایط بحرانی و ارائه سفارش هایی برای كاهش استرس در این شرایط برضرورت حفظ سلامت روان ارائه دهندگان خدمات درمانی در بحران تاكید نمود.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دكتر احمد حاجبی ضمن بیان سفارش هایی برای حفظ سلامت روان و سازگاری بهتر كادر درمانی در مواقع بحران اظهار نمود: در این مواقع نشانه های استرس را در خود بشناسید. هر یك از ما به شكل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واكنش نشان می دهیم. آگاهی به نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب نخستین قدم در مدیریت آن است. برای مثال تحریك پذیری، عصبانیت و از كوره در رفتن، بی خوابی و كابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمركز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، حالت تهوع و سایر مشكلات گوارشی از علائم اضطراب است.

وی اضافه كرد: در شرایط بحرانی افراد واكنش های متفاوتی مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مكرر به مساله، سردرگمی و دوگانگی، یا احساس كرختی دارند. به خاطر داشته باشید در بحران ها معمولا اتفاق ها غیرطبیعی هستند اما اكثرا واكنش های افراد طبیعی است. به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن یا غیرطبیعی بودن نزنید. كاری كه شما انجام می دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار باارزش است.

حاجبی اشاره كرد: در محل كار از روش های ساده و قابل اجرا برای كاهش تنش و استرس استفاده كنید؛ حركات كششی و نرمش، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش كردن به موسیقی آرام بخش یا نیایش كردن می تواند به كاهش تنش شما كمك نماید. اهتمام كنید لحظاتی هر چند كوتاه ذهنتان را از كار و یا نگرانی ها دور كنید.

مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: وقتی كار نمی كنید و در خانه هستید، تا حد امكان برنامه معمول و روزمره قبلی خودرا حفظ كنید. نقش خودرا بعنوان عضوی از خانواده ایفا كنید، به سرگرمی ها و علایق خود بپردازید، ورزش كنید و كارهایی را كه برای شما آرامش بخش است، در برنامه تان بگنجانید.

وی اضافه كرد: فرهنگ حمایت و كار تیمی را در محل كار تقویت كنید، افرادی كه با آنان كار می كنید را بشناسید. از آنها در مورد نگرانی هایشان سؤال كنید و اگر راحت بودید در مورد نگرانی های خود نیز به آنان بگویید. صحبت های خودرا به موضوع بحران و كار محدود نكنید و در مورد موضوع های دیگر نیز صحبت كنید. از یكدیگر حمایت كنید و حال هم را بپرسید. افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطاهای كوچك دیگران برخوردهای بیش از حد می كنند، به یكدیگر بازخورد مثبت بدهید و تلاش و جدیت افراد را تشویق كنید.

حاجبی اشاره كرد: لازم است در جریان اطلاعات و خبرهای روز باشید، مواجهه با اخبار خصوصاً از منابع غیرموثق و در فضای مجازی را محدود كنید. چك كردن مكرر شبكه های مجازی می تواند استرس شما را بیشتر كند و زمان استراحت شما را كه برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید محدود كند.

وی با اشاره به اینكه مراقب باشید كه در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفه ای را در برخورد با بیماران و مسائل آنها حفظ كنید، اظهار داشت: قسمتی از پروسه بهبود بیماران مربوط به مشاهده حالت كاملا حرفه ای كادر درمان است.

مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه اظهاركرد: در بحران ها موارد زیادی پیش می آید كه خارج از كنترل ماست. اهتمام كنید فقط بر مواردی كه در كنترل شماست، تمركز كنید و بیش از اندازه به بخش هایی از بحران كه كنترلی بر آن ندارید، فكر نكنید.

وی درباب كنترل استرس در خانواده اظهار داشت: دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت كنید. با نزدیكان خود در مورد برنامه های كاری خود، زمان و روشی كه می توانند با شما در تماس باشند همین طور نگرانی هایشان صحبت كنید. اهتمام كنید برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشید.

وی اشاره كرد: از خودتان مراقبت كنید. تا جایی كه امكان دارد خواب و استراحت كافی داشته باشید. تغذیه سالم داشته باشید. مصرف كافئین را محدود كنید و مایعات كافی بنوشید.

بنابر اعلام وبدا، حاجبی درانتها اظهاركرد: در صورتیكه احساس كردید به سبب استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانید كارهای روزمره را انجام دهید یا تحت فشار زیادی هستید، از روانپزشك كمك بگیرید.





منبع:

1398/12/17
15:03:44
5.0 / 5
2515
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر