متخصصان توصیه می كنند؛

مواد خوراكی مفید برای داشتن دندان های سالم را بشناسیم

مواد خوراكی مفید برای داشتن دندان های سالم را بشناسیم

سرشیر: سلامت دندانها از جنبه های مختلف بسیار حائز اهمیت است و نباید ساده از این مسئله مهم گذشت.



به گزارش سرشیر به نقل از مهر، داشتن دندانهای سالم هم به تغذیه راحت كمك می نماید و هم به زیبایی صورت می افزاید. اما برای داشتن دندانهای سالم و سلامت دندان مصرف مواد خوراكی زیر سفارش می گردد.
فلفل دلمه
فلفل دلمه (زرد، قرمز و سبز) سرشار از ویتامین C است كه به تشكیل كلاژن، التیام و ترمیم زخم، حفظ لثه های قوی و دندان های سالم كمك می نماید. كمبود ویتامین C می تواند منجر به خونریزی لثه، ورم دندان و لق شدن دندان ها شود. ویتامین C همینطور به تقویت سیستم ایمنی كمك كرده و بدین ترتیب به مقابله با باكتری های مضر كه وارد لثه ها شده كمك می نماید و از اسیب به لثه و خراب شدن دندان ها پیشگیری می كند. بهترین شیوه مصرف فلفل دلمه به شكل خام است. پخت بیش از حد این سبزی باعث كاهش ارزش غذایی آن می گردد.
هویج
هویج خام سبب تولید بزاق می گردد و دهان را مرطوب نگه می دارد و از دهان در مقابل باكتری ها و باقیمانده های مواد غذایی پس از وعده های غذایی در دهان محافظت می كند. این شرایط به حفظ پاكی و سلامت دندان ها كمك كرده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می كند. خوردن هویج در انتها هر وعده غذایی بیشترین فواید را دارد. هویج همینطور از تغییر رنگ دندان ها و تشكیل پلاك های دندانی پیشگیری می كند.
بتاكاروتن موجود در هویج به تولید پروتئین كراتین كه برای حفظ سلامت مینای دندان مهم می باشد كمك می نماید. همینطور این ویتامین با خواص آنتی اكسیدانی در تقویت سیستم ایمنی، دارای قدرت تسریع بهبود و ترمیم دندان ها است.
اسفناج و كلم بروكلی
این سبزیجات سبز حاوی فولات هستند كه نوعی ویتامین B است و با كاهش التهاب، تشكیل پلاك های دندانی، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان، نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری های لثه ایفاء می كند. مصرف این سبزیجات در طول حاملگی سفارش می گردد چراكه به حفظ سلامت لثه ها كمك می نماید.
محققان مصرف فولات كافی را به همه افراد در روز سفارش می كنند چراكه این ماده مدت طولانی در بدن ذخیره نمی گردد و برای پیشگیری از كمبود این ویتامین و شروع بیماری لثه، مصرف روزانه آن سفارش می گردد.
توصیه می گردد اسفناج و كلم به مدت ۲ تا ۴ دقیقه بخارپز شوند تا ارزش غذایی شان حفظ شود.
گلابی
میزان آب و فیبر مناسب موجود در این میوه باعث تحریك تولید بزاق دهان شده و از دندان ها در مقابل اسید محافظت می كند. گلابی در مقایسه با سایر میوه ها دارای تاثیر خنثی كنندگی است و هرچیزی كه به فرآیند خنثی سازی كمك نماید برای دندان ها خوب است چراكه اسیدها را از مینا دندان دورنگه می دارد.
بادام
بادام علاوه بر حفظ سلامت مغز، برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها هم مفید می باشد چراكه حاوی مقادیر كافی كلسیم، ویتامین E و فیبر رژیمی است. كلسیم برای تقویت مینا دندان و پیشگیری از خرابی دندان ها مهم می باشد. كمبود كلسیم منجر به فرسودگی و شكنندگی اسان دندان ها می گردد.
ویتامین E دارای خواص آنتی اكسیدانی است كه به مقابله با بیماری های دندان و لثه كمك می نماید. فیبر رژیمی هم با تحریك به تولید بزاق، باعث كاهش تشكیل پلاك می گردد. باآنكه باید از مصرف مغزیجات با روكش كاكائویی پرهیز شود.
ماست
پروبیوتیك های موجود در ماست از رشد باكتری های كه باعث كرم خوردگی دندان می شوند جلوگیری می كند. باكتری ها علاقمند به محیط اسیدی هستند و ماست با تولید تعادل در میزان pH دهان این فرصت را از باكتری ها می گیرد. كلسیم و فسفر موجود در ماست دندان ها را قوی نگه می دارد. ماست همینطور حاوی ویتامین B۱۲ است كه از افتادن دندان ها و پیشرفت بیماری های لثه كمك می نماید. مطالعات نشان داده است كه كمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال كرم خوردگی دندان ها و بیماری های دندانی در كودكان می گردد.
ماست به حفظ سلامت لثه ها، پیشگیری از تشكیل پلاك، و كاهش میزان هیدروژن سولفید كه تركیب عامل تولید بوی بد دهان است، كمك می نماید.

1397/05/20
15:16:51
5.0 / 5
68
تگهای خبر: سالم , سلامت , غذا , ویتامین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سرشیر
سر شیر
سرشیر