مطالعات نشان می دهد؛

نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در كاهش تاثیرات استرس

نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در كاهش تاثیرات استرس

سرشیر: مطالعات حیوانی نشان میدهد میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی گیاهی مدیترانه ای در مقایسه با میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی در مقابل استرس مقاوم تر هستند.



به گزارش سرشیر به نقل از مهر، بر اساس نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۹، مردم آمریکا دارای بالاترین میزان استرس روانشناختی در جهان هستند.
استرس مزمن نه فقط سبب افزایش خطر افسردگی و اضطراب در فرد می شود بلکه احتمال ابتلاء به بیماریهای نظیر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی، سکته و آلزایمر را هم می افزاید.
این ایده که تغییر ساده رژیم های غذایی می تواند چگونگی کنار آمدن بدن با استرس را بهبود بخشد ممکنست دور از ذهن به نظر برسد. اما مطالعات مشاهده ای نشان داده است که افرادی که میوه و سبزیجات زیادی می خورند یا بطور خاص رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند، استرس کمتری را گزارش کردند.
بالعکس، پژوهشگران به ارتباط بین مصرف زیاد قند و چربی های اشباع و میزان بالای هورمون استرس کورتیزول در خون پی بردند.
در این مطالعه، پژوهشگران دانشکده پزشکی ویک فارست کارولینای شمالی، اثرات طولانی مدت یک رژیم غذایی معمول غربی را با رژیم های مدیترانه ای بر انعطاف پذیری استرس در میمون ها در وضعیت آزمایشگاهی بررسی کردند.
پروفسور «کارول شیولی»، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: «میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی مدیترانه ای در مقابل تأثیرات استرس مقاوم تر بودند و روند حساسیت به استرس با افزایش سن در آنها کُندتر می شود.»
در طی آزمایش، حیواناتی که از رژیم غذایی غربی استفاده کردند، در مقایسه با آنهایی که رژیم غذایی مدیترانه ای دریافت کرده بوند، بیشتر غذا می خوردند، بافت چربی بیشتری داشتند و الگوی باکتری های روده شأن متفاوت بود. همین طور بیشتر به مقاومت به انسولین و بیماری کبد چرب مبتلا شدند.


منبع:

1399/09/02
09:43:24
5.0 / 5
61
تگهای خبر: افسردگی , بهبود , پزشك , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر