سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه عنوان كرد؛

وعده های غذایی مادران حامله چگونه باشد

وعده های غذایی مادران حامله چگونه باشد

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور، اظهار داشت: پرهیز از مصرف وعده های غذایی سنگین و مصرف آن در حجم كم و تعداد دفعات بیشتر به كاهش حالت تهوع حاملگی كمك می نماید.



به گزارش سرشیر به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، گفت: یکی از شایع ترین شکایات زنان باردار، حالت تهوع صبحگاهی" بیماری صبحگاهی یا ویار" در دوران حاملگی است. حالت تهوع و استفراغ در بیشتر موارد در حد خفیف و متوسط است که عارضه خاصی ایجاد نمی کند و تا زمانی که مادر غذا را تحمل می کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد تهدیدی برای سلامتی جنین نیست و تنها می تواند با کاهش وزن مادر به میزان کم، همراه باشد و منجر به از دست رفتن آرامش مادر حامله و خانواده اش شود.
وی اضافه کرد: در صورت تشدید این حالت، با اثرات منفی بر وزنگیری مادر، منجر به کاهش رشد جنین و خطر تولد زودرس می شود.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به سفارش های موثر بمنظور رفع حالت تهوع و جلوگیری از آن در دوران حاملگی اشاره نمود و بیان داشت: در دوران حاملگی از وعده و یا مصرف وعده های غذایی سنگین، پرهیز و وعده های غذایی را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف شود.
رزاز در ادامه اظهار داشت: از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن، غذاهای چرب و پر ادویه، تند و غذاهای نفاخ تا حد امکان در دوران حاملگی پرهیز و در هنگام مصرف وعده های غذایی اهتمام شود غذاها بعد از خنک شدن مصرف شوند تا بوی آنها موجب تشدید حالت تهوع نشود.
وی اشاره کرد: مادران حامله در هنگام تهیه غذا هواکش آشپزخانه را روشن و یا پنجره ها را باز کنند تا از شدت بوی غذا در منزل که سبب تشدید حالت تهوع می شود، جلوگیری شود. البته در صورت امکان از افراد دیگر جهت پخت و پز کمک بگیرند.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اعلان اینکه جداسازی مصرف غذاهای مایع از جامد به تحمل بهتر غذاها در دوران حاملگی کمک می نماید، گفت: در این دوران در رژیم غذایی خود از میوه ها و سبزی هایی که دارای عطر و طعم ملایم مصرف شود.
رزاز به جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی در دوران حاملگی اشاره نمود و اظهار داشت: جهت جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی، پیش از بلندشدن از رختخواب، کمی بیسکویت یا نان خشک در حالت خوابیده مصرف شد اهتمام شود تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذاها پرهیز و در فواصل وعده های غذایی، مایعات را به میزان کافی ۱ تا ۲ ساعت قبل و یا پس از غذا دریافت نماییم. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی طی روز، جرعه جرعه نوشیده شود.
وی اضافه کرد: در صورتیکه مصرف قرص آهن در دوران حاملگی سبب ایجاد حالت تهوع می شود، بهتر است پیش از خواب، قرص آهن را مصرف شود.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بوییدن پوست لیموترش را مانع از استشمام بوهای آزاردهنده در دوران حاملگی دانست و بیان داشت: جویدن آدامس با مکیدن لبنیات با طعم مناسب می تواند در بهبود حالت تهوع موثر باشد و البته مصرف مکمل ویتامین B۶ نیز در موارد خفیف در صورت تجویز متخصص، سبب بهبود حالت تهوع می شود.
رزاز در ادامه به سایر نکات جلوگیری از و کاهش حالت تهوع در دوران حاملگی اشاره نمود و اظهار داشت: مادران حامله از کشیدن سیگار اجتناب کنند و تا حد امکان در مکان های بسیار گرم رفت و آمد نکنند چون که موجب بروز حالت تهوع می شود.
وی اشاره کرد: مادران حامله باید به میزان کافی استراحت و استرس های خودرا کنترل کنند و به حالت تهوع فکر نکنند.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور عنوان کرد: مادران حامله بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشند چونکه این کار موجب تشدید حالت تهوع در دوران حاملگی می شود و توجه داشته باشند که مصرف هر گونه دارو و مکمل در زمان حاملگی حتما باید با نظر پزشک صورت گیرد بدین سبب از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی خودداری شود.
رزاز در ادامه علت یبوست در دوران حاملگی را در رابطه با کاهش حرکات روده کوچک، بزرگ و یا هر دو در اثر فشار وارده به سبب بزرگ شدن رحم یا اثرات هورمونی( افزایش پروژسترون) دانست و اظهار داشت: مادران حامله همراه با وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام به میزان کافی از گروه سبزی ها و طی روز به میزان کافی از گروه میوه ها مصرف کنند.
وی بیان داشت: مادران حامله می توانند مصرف میوه های خشک خیسانده شده در آب همانند انجیر خشک و برگه های زردآلو را مصرف کنند چونکه می تواند در رفع یبوست در این دوران کمک نماید.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به مصرف نان ها و بیسکویت های سبوس دار در رژیم غذایی مادران حامله اشاره نمود و اظهار داشت: در این دوران نوشیدن آب طی روز افزایش یابد. بطوریکه باید روزانه حداقل شش لیوان و ترجیحا هشت لیوان مایعات مصرف کنند فراموش نشود که بهترین نوشیدنی، آب است.
رزاز به مصرف روغن زیتون و پرهیز از خوردن غذا با حجم زیاد در دوران حاملگی تاکید نمود.

1399/06/26
14:13:53
5.0 / 5
580
تگهای خبر: بهبود , پزشك , تخصص , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر