مدیركل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت:

۷۵ درصد خطاهای درمانی قابل پیشگیری است

۷۵ درصد خطاهای درمانی قابل پیشگیری است

به گزارش سرشیر مدیركل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام نمود: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است كه ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.


به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، دكتر رضا گل پیرا در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهار داشت: طبق بررسی ها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمان های روزمره احتمال بروز خطای پزشكی وجود دارد كه ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینكه این خطاها می تواند باعث افزایش ۱۵ درصدی هزینه ها برای بیماران شود، اضافه كرد: اصل اول در درمان ایمنی است. یعنی در حین انجام برنامه های درمانی كاری نكنیم كه بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود.

گل پیرا خاطرنشان كرد: پزشكان یكی از پرمخاطره ترین و پرچالش ترین كارها، یعنی درمان را انجام می دهند. هر مداخله ای كه پزشك روی انسان انجام می دهد مخاطرات خاص خویش را دارد كه باید با روش های سیستمی خطاها را كاهش داد.
وی آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و اظهار داشت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یك بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستان ها را مورد سنجش قرار داد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه "ایمنی بیمار" شروع شد.

گل پیرا اضافه كرد: برای آغاز برنامه از آن سال، ۱۰ بیمارستان از سراسر كشور انتخاب شدند كه بیمارستان طالقانی یكی از آنها بود و سایر بیمارستان ها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشكی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشكی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.

مدیركل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، تصریح كرد: الان تیم های گوناگونی در سراسر كشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در كشور نیست كه با مفاهیم و دستورالعمل ها در این زمینه آشنا نباشد.
وی بیان داشت: با كمك اداره كل نظارت و ارزیابی بیمارستانی هم اكنون تمام خطاها ثبت می شوند كه این امر به ما كمك می نماید كه فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.

گل پیرا در انتها تصریح كرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد كه بیمارستان ها باید با نگاه پیشگیرانه، روش هایی اتخاذ كنند كه به صورت سیستمی تمامی عرصه های ایمنی بیمار رشد یابد و جلوگیری از هرگونه خطایی كه بیمار را به چالش می كشد در صدر كارها قرار گیرد.
بنابر اعلام وبدا، در انتها این مراسم كه با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار گردید برخی از برگزیدگان بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشكی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.



1398/06/26
22:51:42
5.0 / 5
64
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر