شكایت از كدام پزشكان بیشتر است و چرا؟

شكایت از كدام پزشكان بیشتر است و چرا؟

سرشیر: معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی شكایت از پزشكان در سال ۱۳۹۶، اظهار داشت: این این میزان رشد معقول است؛ چراكه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده ایم و این طور نیست كه شكایت از پزشكان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا كرده باشد.



دكتر علی فتاحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به میزان تخلفات و شكایات پزشكی طی سال های اخیر، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶۰۰ شاكی از پزشكان داشتیم كه این شاكیان به دادسراهای سازمان نظام پزشكی بازگشت كردند. بر این اساس در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۲ درصدی شكایات از پزشكان را نسبت به سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینكه البته این میزان رشد معقول است، اضافه كرد: چراكه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده ایم و این طور نیست كه شكایت از پزشكان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا كرده باشد، بلكه یك نُرم معقول هر ساله را داشته ایم.
كدام پزشكان بیشترین شاكی را داشته اند؟
فتاحی درباره بیشترین رشته های پزشكی مورد شكایت باز اظهار داشت: طبیعتاً بیشترین شكایات از رشته هایی انجام می شود كه تعداد جمعیت بیشتری داشته و اقدامات درمانی بیشتری انجام می دهند یا اینكه اقدامات شان عمدتاً در زمینه اقدامات اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شكایت از پزشكان عمومی و دندان پزشكان انجام شده كه به لحاظ جمعیت حدود ۶۰ درصد از جامعه پزشكی را می سازند و طبیعی است كه شكایت از آنها بیشتر باشد.

وی افزود: در بخش بستری باز بیشترین میزان شكایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. برای اینكه بیشترین اقدامات جراحی و بستری كه انجام می شود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام می دهند و با رشته هایی كه در شرایط الكتیو بیمار را جراحی می كنند، كاملاً متفاوت هستند. بدین سبب نباید این طور قضاوت نماییم كه از آنجایی كه این گروه ها بیشترین میزان شكایت را داشته اند، پس بیشترین میزان تخلف را هم انجام می دهند، بلكه بیشترین شكایات به سبب بالا بودن جمعیت و زیاد بودن اقدامات درمانی و اورژانس شان مربوط به این گروه هاست.
وضعیت تخلفات تعرفه ای پزشكان
معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی كشور در ادامه درباره میزان تخلفات و شكایات تعرفه ای باز اظهار نمود: در حوزه تخلفات تعرفه ای رشد زیادی را نسبت به سال قبل نداشته ایم. حتی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ كاهش رشد شكایات تعرفه ای را هم خصوصاً در بخش بیمارستانی شاهد بودیم.
انجام سالانه ۱.۵ میلیون بستری در تهران
فتاحی با اشاره به اینكه در سال ۱۳۹۶ كل شكایات تعرفه ای ثبت شده در سامانه ۱۹۰ و در حوزه بستری در استان تهران ۲۸۸ شكایت بوده است، اظهار داشت: این در حالیست كه در تهران سالانه بیشتر از ۱.۵ میلیون بستری داریم و فقط ۲۸۸ مورد شكایات تعرفه ای در حوزه بستری تهران داشته ایم. البته باید توجه كرد كه ۹۵ درصد این شكایات باز به شكایات بیمارستانی بازمی گردد؛ یعنی بیمار از خدمتی كه در بیمارستان دریافت كرده و از پولی كه بابت آن پرداخته است، شكایت داشته است. همین طور در اغلب موارد و بیشتر از ۹۰ درصد موارد بیمارستان تبرئه شده و در پنج درصد منجر به محكومیت پزشك شده است.

وی با اشاره به اینكه حدود پنج درصد از كل شكایات استان تهران را پارسال بحث دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی به خود مختص كرده است، اظهار داشت: بدین سبب انصافاً شكایت هایمان به ویژه در زمینه دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی بسیار اندك شده است. بطور كلی هم میزان شكایات در زمینه دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی در شهرستان ها بسیار كم بوده و در تهران هم پنج درصد كل شكایات بوده است.




1397/11/14
15:04:14
5.0 / 5
18
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر