نیاز بدن به منابع غذایی حاوی ویتامین B۱۲

نیاز بدن به منابع غذایی حاوی ویتامین B۱۲

به گزارش سرشیر كمبود ویتامین B۱۲ می تواند باعث از دست رفتن قدرت حافظه یا افسردگی شود اما چگونه می توان میزان این ویتامین در بدن را كنترل كرد؟



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، علائم كمبود ویتامین B۱۲ می تواند جدی باشد كه شامل ضعف قدرت بینایی، از دست رفتن توان حافظه، افسردگی و مشكل در حفظ تعادل است. این ویتامین در عین حال نقش مهمی در حفظ سلامت سلول های خون و سیستم عصبی بازی و به تولید DNA كمك می نماید.

به گفته متخصصان طیف گسترده ای از علائم می توانند نشان دهنده كمبود این ویتامین باشند كه از آن جمله می توان به خستگی مفرط، زخم در دهان، ضعف عضلانی و تاری دید اشاره نمود. همینطور از دیگر علائم جدی كمبود این ویتامین بروز مشكلات روان شناختی از قبیل افسردگی است.

بدن نمی تواند ویتامین B۱۲ مورد نیاز خویش را تولید نماید در نتیجه لازم است با خوردن مواد غذایی همچون گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و ساردین این نیاز تامین گردد. افراد بزرگسال روزانه به ۱.۵ میكروگرم ویتامین B۱۲ نیاز دارند و خوردن مواد خوراكی مناسب در رفع این نیاز بدن موثر است.

هرچند با بالا رفتن سن جذب این ویتامین سخت تر می گردد. بنابراین به افراد بالای ۵۰ سال سفارش می گردد برای تامین نیاز بدن خود تنها به مصرف گوشت و دیگر منابع غذایی بسنده نكنند، شاید نیاز به مكمل داشته باشند. گیاه خواری، مصرف مواد الكلی و مصرف برخی داروها می تواند باعث كمبود این ویتامین شود.

داروهای كاهش دهنده اسید معده و داروهای مهار كننده پروتون پمپ كه برای بیماری های گوارشی تجویز می شوند، می توانند ویتامین B۱۲ را كاهش دهند.

به گزارش روزنامه اكسپرس، درصورتیكه در مورد كمبود این ویتامین در بدن خود شك دارید پزشك عمومی می تواند بر مبنای ارزیابی علائم یا آزمایش خون این مشكل را تشخیص دهد.



 

1397/01/21
19:57:39
5.0 / 5
149
تگهای خبر: افسردگی , دارو , غذا , ویتامین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر