خوراكی های موثر بر سندرم روده تحریك پذیر

خوراكی های موثر بر سندرم روده تحریك پذیر

به گزارش سرشیر بیماری سندرم روده تحریك پذیر مشكلی است كه با علائمی در ناحیه شكم از قبیل اسهال، یبوست یا هر دوی آنها شناخته می شود.



به گزارش سرشیر به نقل از ایسنا، در صورتی كه پزشكان هنوز به دلیل دقیق این بیماری پی نبرده اند مشخص شده است كه این اختلال بر چگونگی تعامل مغز و روده تاثیر می گذارد.

زمانیكه فرد دچار سندرم روده تحریك پذیر است متوجه می گردد بعضی از انواع مواد غذایی باعث می گردد علائم بیماری اش شروع یا تشدید شود. باآنكه این مواد غذایی در افراد مختلف متفاوت می باشد پزشكان به بعضی از رایج ترین خوراكی ها كه باعث بروز مشكلات گوارشی می شوند اشاره كرده اند.

بسیاری از پزشكان "رژیم غذایی حاوی FODMAP پایین" را پیشنهاد می دهند كه از بروز علائم سندرم روده تحریك پذیر جلوگیری می كند. FODMAP كربوهیدرات های كوچكی هستند كه علائم این سندرم را با استفاده از تولید گاز، تولید درد شكمی و تشدید یبوست بیشتر می كنند.

در رژیم غذایی FODMAP پایین، اضافه كردن ۱۶ نوع خوراكی ممنوع می باشد كه شامل سیب، نوشیدنی های غیرطبیعی، لوبیای پخته، بروكلی، كلم پیچ، نوشیدنی های گازدار، گل كلم، نخود، سالاد كلم، لاكتوز موجود در محصولات لبنی، عدس، گلابی، كلم ترش، سویا، هندوانه، پیتزا و غذاهای سرخ شده می گردد.

با این حال مبتلا بودن به سندرم روده تحریك پذیر به این مفهوم نیست كه فرد نمی تواند از سبزیجات و میوه ها مصرف كند بلكه باید از میوه ها و سبزیجاتی استفاده نماید كه دارای FODMAP پایین هستند. پزشكان رعایت نكات زیر را به این بیماران سفارش می كنند:

- مصرف میوه هایی با FODMAP پایین همچون موز، بلوبری، گرمك، انگور، پرتقال، كیوی و توت فرنگی

- مصرف سبزیجاتی چون هویج، بادمجان، لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی شیرین، كدو

- افزایش دریافت كلسیم با مصرف ماست به جای دیگر خوراكی های حاوی لاكتوز

- جایگزین كردن كره با روغن زیتون

- مصرف شیر بدون لاكتوز



 

1396/11/23
14:52:10
5.0 / 5
216
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سرشیر
سر شیر
سرشیر