در گفت وگو با سرشیر مطرح شد

سهم ۷۰ درصدی مردم در پرداخت هزینه های سلامت

سهم ۷۰ درصدی مردم در پرداخت هزینه های سلامت

سرشیر: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اعلان اینکه افزایش قیمت ها در زمینه سلامت، چندین برابر تورم معمول است، در عین حال بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار اصرار کرد و اظهار داشت: زمانیکه در بحث تعرفه فریاد می زنیم که قیمت های خدمات پزشکی را نیز واقعی لحاظ کنید، برای دفاع از حقوق مردم است و همین طور برای این است که اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی تخریب نشود.



دکتر محمد رئیس زاده در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت تورم در زمینه سلامت و هزینه های بخش خصوصی درمان اظهار داشت: ما در زمینه تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بالای ۲۰۰ درصد رشد داشتیم، در تجهیزات مصرفی بالای ۱۳۷ درصد رشد داشتیم و در هزینه های پرسنلی بالای ۵۷ درصد رشد داشتیم. میانگین این ها حدودا سه برابر عدد تورمی اعلامی بانک مرکزی است. یک دستگاه تصویربرداری که ۴۰۰ میلیون تومان بوده، حالا سه میلیارد تومان است. خیلی از این تجهیزات وارداتی هستند و ارز ترجیحی برایشان حذف شده و وضعیت را دشوار کرده است. در حوزه کیت های آزمایشگاهی یا تولید دارو و... نیز همین طور بوده است. افزایش قیمت ها در زمینه سلامت، چندین برابر تورم معمول است. از طرفی هم در بحث تعرفه های پزشکی برخلاف قانون، نه قیمت واقعی لحاظ می شود و نه زمان اعلام تعرفه ها طبق قانون رعایت می شود. از یک طرف افزایش قیمت ها چندین برابر نرم جامعه است و از سویی افزایش تعرفه ها کمتر از حدی است که قانون تعیین کرده و این مساله مشکلات جامعه پزشکی و حوزه سلامت را مضاعف کرده است.
چالش تعرفه های غیرواقعی
رییس زاده با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان بیمار و پزشک، اضافه کرد: زمانیکه در بحث تعرفه فریاد می زنیم که قیمت های واقعی را لحاظ کنید، برای دفاع از حقوق مردم است و همین طور برای این است که اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی تخریب نشود. بدین سبب ما نخستین مطالبه گر اصلاح روابط مالی بین پزشک و بیمار هستیم. برای اینکه با اهمیت ترین سرمایه جامعه پزشکی اعتماد مردم است. در ذهن مردم جامعه پزشکی قداستی دارد. در مطالعات جامعه شناسی باز هم جامعه پزشکی جزو یکی از سه قشر مرجع و مورد اعتماد مردم است. در مجموع در هر صنفی ممکنست تخلفاتی وجود داشته باشد، اما مردم می دانند که بالای ۹۵ درصد همکاران ما دارند با همین وضعیت موجود در مراکز دولتی و خصوصی به مردم خدمت ارائه می دهند.
ارائه سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در کشور
وی با اعلان اینکه سالانه بالای ۹۰۰ میلیون نفر خدمت در کشور ارائه می شود، اظهار داشت: حجم تخلفات در مقابل این میزان ارائه خدمت، از نظر آماری صفر است، اما بهر دلیلی برجسته سازی می شود. البته اعتراضات و اشکالات هم وجود دارد، اما در مقایسه با حجم خدمات از نظر آماری عدد آن صفر است و بنا بر این هنوز هم جامعه پزشکی جزو اقشار مورد احترام مردم است و حفظ این سرمایه برایمان بسیار اهمیت دارد. چیزی که به این سرمایه لطمه می زند، روابط مالی بین مردم و حوزه سلامت است. ما به عنوان جامعه پزشکی و نظام پزشکی نخستین مطالبه گر اصلاح این رفتارها و روابط مالی هستیم. ما از همه بیشتر لطمه می بینیم و از همه بیشتر دل مان می خواهد این مشلات رفع گردد.

رییس زاده اظهار داشت: اگر تلاش و پیگیری می نماییم که تعرفه ها واقعی شود، به این معناست که سازمان های بیمه گر تعهدات شان را بهتر انجام دهند تا به مردم فشاری وارد نشود. از طرفی هم رفتار همکاران ما اصلاح خواهد شد. ریشه رفع همه اینها در رعایت قانون است و قانون هم مشخص کرده که سازمان های بیمه گر باید نقش خودشان را برمبنای قیمت واقعی و منابع و مصارف لحاظ کنند و پیش از اختتام سال و پیش از قانون بودجه تعرفه را اعلام کنند تا بودجه را متناسب با افزایش تعرفه برای سازمان های بیمه گر ببینند. نه این که منابع سازمان های بیمه گر در قانون بودجه مصوب شود و از مجلس هم بیرون بیاید و بعد بخواهیم متناسب با بودجه، تعرفه ها را بصورت دستوری لحاظ نماییم. این سیکل معیوبی است که هر سال اتفاق می افتد و ضررش هم متوجه مردم و هم متوجه جامعه پزشکی است.
آدرس غلط دادن در تعرفه گذاری
وی با اعلان اینکه مردم و جامعه پزشکی باید در کنار هم باشند، اظهار داشت: سازمان های بیمه گر باید تعهدات شان را خوب ایفا کنند تا روابط مردم و جامعه پزشکی به هم نخورد و به هیچ یک ظلم نشود. دراین زمینه مقداری با بی مسئولیتی و آدرس غلط دادن مواجهیم که در بعضی رسانه ها هم این مساله وجود دارد. یعنی بجای این که رابطه را حفظ کنند، به اشتباه مردم و جامعه پزشکی را رودرروی هم قرار می دهند و آن کسی که وظیفه دارد، قِسر درمی رود. این مساله باید اصلاح گردد.


۷۰ درصد مراجعات سرپایی مردم در بخش خصوصی است
رییس زاده درباره افزایش پوشش های بیمه ای در زمینه بستری و سرپایی در بخش دولتی، اظهار داشت: اولا باید توجه کرد که بالای ۷۰ درصد مراجعات مردم در زمینه سرپایی در بخش خصوصی است و این است که به چشم مردم می آید. در بخش خصوصی قانون هدفمندی یارانه ها مشخص کرده و راهکارش را هم دیده است که سازمان های بیمه گر تعهدات شان را بیشتر کنند تا بتوانند خدمات را پوشش دهند تا پرداخت از جیب مردم در بخش خصوصی کم شود. باید این موارد اصلاح گردد که به مردم فشار وارد نشود.
تاخیر ۵ تا ۷ ماهه پرداخت های بیمه ای به بیمارستان های خصوصی
وی درباره پرداخت های بیمه ها به بیمارستان های خصوصی نیز به ایسنا، اظهار داشت: طبق آخرین آمار پنج تا هفت ماه تاخیر در پرداخت های بیمه ها را داریم. البته وضعیت بیمه سلامت بهتر است، اما باز هم تاخیرهایی دارند، اما در بیمه تامین اجتماعی حتی تا ۹ ماه هم تاخیر در پرداخت ها را داریم.

رییس زاده اشاره کرد: ساختارهای بیمه ای ما فرسوده و از کار افتاده است. بیمه ها نقش نظارتی خودشان را از دست داده اند و تبدیل به سیستم پرداخت شده اند. در بخش خصوصی که ۱۸ هزار تخت داریم و کمک موثری به درمان کشور است، حتما و حتما با این روند بیمارستان های بخش خصوصی گرفتار مشکلات جدی خواهند شد. همین الان هم به سختی خودشان را اداره می کنند.
سهم ۷۰ درصدی مردم در پرداخت هزینه های درمانی
وی با اعلان اینکه هم اکنون ۷۰ درصد هزینه های درمانی را مردم می پردازند و ۳۰ درصد را بیمه ها تقبل می کنند، اظهار داشت: در صورتیکه در قانون برعکس است و باید ۷۰ درصد هزینه تحت پوشش بیمه ای باشد و پرداخت از جیب مردم هم ۳۰ درصد باشد.

وی در ادامه درباره بحث شهید خدمت محسوب شدن شهدای مدافع سلامت، اظهار داشت: جلساتی را با بنیاد شهید دراین زمینه داشتیم تا پرونده ها تعیین تکلیف شود. نماینده ای هم برای پیگیری این پرونده ها قرار دادیم. خیلی ها کارشان انجام شده است. در تعیین مصداق ها مقداری اختلاف نظر وجود دارد. خیلی از همکاران ما در جریان خدمت به مردم جان شان را از دست دادند. تعیین مصداق ها در جاهایی که اختلاف نظر وجود دارد، کار دشواری است، اما بنیاد شهید، نظام پزشکی و وزارت بهداشت بطور جدی پیگیرند.





منبع:

1401/04/08
11:22:46
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
سرشیر
سر شیر
سرشیر