آسمان جنوب شرق آسیا ثبت 40 سانحه هوایی در اندونزی

آسمان جنوب شرق آسیا ثبت 40 سانحه هوایی در اندونزی

سرشیر: كوالالامپور- بررسی تخصصی میزان حوادث هوایی در جنوب شرق آسیا با وجود بهبود استانداردهای امنیت پرواز نشان داده است كه تعداد این گونه سوانح در این منطقه همچنان زیاد است.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، برپایه اطلاعات یك تارنمای هوا - فضا در یك دوره 14 ساله از 2001 تا 2015 حداقل 40 سانحه هوایی مرگبار در خاك اندونزی ثبت شده است.
براساس این اطلاعات به رغم اینكه نرخ حوادث هوایی در كشورهای جنوب شرق آسیا بهبود یافته است، اما این حوادث همچنان در این منطقه تكرار می شوند كه كه سهم برخی كشورهای این منطقه دراین نوع سوانح قابل توجه است.
طبق گزارش تارنمای 'امنیت هوایی ' اكنون تعدادی از شركت های هواپیمایی فعال درجنوب شرق آسیا مجوز پرواز بر فراز آسمان اتحادیه اروپا را ندارند.
آرنورلد بارنت یكی از متخصصان صنعت هوافضای دانشگاه فناوری ماساچوست آمریكا (ام آی تی) در این زمینه، نرخ مرگ و میر در سوانح هوایی در اندونزی را یك در یك میلیون نفر اعلام نمود كه این رقم 25 برابر سوانح مشابه در آمریكاست.
صنعت حمل و نقل هوایی نه تنها دراندونزی كه در خیلی از كشورهای جنوب شرق آسیا در دهه گذشته به سرعت روبه گسترش بوده و تعداد زیادی خطوط هواپیمایی كم هزینه با میلیون ها نفرمسافر هم اكنون به كشورها و مناطق مختلف این منطقه با هدف گردشگری تردد دارند.
بر اساس گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) آمار مسافران هوایی در اندونزی بعنوان یكی از كشورهای پرجاذبه گردشگری درسال های 2006 تا 2016 میلادی بیش از81 درصد افزایش یافته واین كشور می تواند به ششمین بازار بزرگ مسافرت هوایی در جهان در دو دهه آینده تبدیل گردد.
برابرگزارش یاتا پیش بینی شده است تا سال 2034 به صورت متوسط سالانه حدود 270 میلیون نفر مسافر از فرودگاههای اندونزی به این كشور وارد و یا از آن خارج شوند كه این رقم 30 میلیون نفر بیشتر از ظرفیت فرودگاههای كنونی انگلیس است.
اكنون شركت های هواپیمایی در جنوب شرق آسیا در برنامه های مختلف تحت عنوان ' سفر ارزان قیمت' برای كسب مسافر بیشتر دراین منطقه با جمعیتی بیش از 600 میلیون نفر با یكدیگر رقابت می كنند.
یاتا در گزارش خود آورده است كه به نظر می رسدباید شاخص های امنیت هوایی برای مسافران همزمان با رشد افزایش مسافر دراین منطقه از آسیا رشد یابد.
طبق این گزارش ایمنی در پرواز بزرگترین چالش توسعه موفقیت آمیز صنعت حمل و نقل هوایی در جنوب شرق آسیاست و به صورت متوسط كشورهای این منطقه دستكم سالی یك سانحه هوایی را تجربه می كنند.
به طور مثال پرواز هواپیمایی مالزی كه در 8 مارس 2014 (اسفند 1392) با 239 سرنشین كه دو نفر از آنها ایرانی بودند، ساعتی بعد از ترك فرودگاه كوالالامپور به مقصد پكن ناپدید شد و تلاش های حدود 30 كشور دنیا برای یافتن بقایا یا ردی از این بوئینگ 777 تابحال بی نتیجه مانده است.
حدود یك سال پیش استرالیا، چین و مالزی بعد از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود 116 میلیون دلار اعلام نمودند كه به عملیات جستجوی این هواپیمای گمشده آخر دادند.
دولت مالزی كه با سوال های بسیاری در مورد مفقود شدن این هواپیما روبه روست سال قبل اعلام نمود قراردادی به ارزش 70 میلیون دلار را با یك شركت آمریكایی برای پیدا كردن اثری از هواپیمای گمشده ام اچ 370 امضا نموده است.
كارشناسان یاتا معتقدند تولید خطوط هواپیمایی ارزان قیمت در سراسرجنوب شرق آسیا سبب افزایش پرواز ها دراین منطقه شده است اما ترافیك هوایی در این منطقه نظارت های بیشتر برای حفظ امنیت را می طلبد.
این كارشناسان ارزان بودن پرواز و كاهش هزینه ها را توسط برخی شركت های هواپیمایی همچون چالش های امنیت پرواز می دانند.
آساق **1599**


1396/12/01
17:19:54
5.0 / 5
4620
تگهای خبر: بهبود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
سرشیر
سر شیر
سرشیر